Preguntes Freqüents

La Directiva 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa als serveis al mercat interior (denominada “Directiva de Serveis”), té com a objectiu aconseguir un efectiu mercat interior en l'àmbit dels serveis mitjançant la remoció dels obstacles legals i administratius que dificulten la prestació de serveis entre diferents Estats membres.

Una de les obligacions derivades de la directiva és la creació de l'anomenada Finestreta Única (o Point of Single Contact, PSC, en anglès), la funció del qual és la de procurar que tot prestador de serveis disposi d'un interlocutor únic al que dirigir-se per realitzar tots els procediments i tràmits administratius relacionats amb les seves activitats de serveis, de forma telemàtica i a distància, a través de les eines informàtiques actualment disponibles.

Els PSC dels diferents estats membres conformen la xarxa EUGO.

En cas d'establiment, el proveïdor de serveis fa negocis per un període de temps indefinit a través d'una infraestructura estable, de manera que es produeix una participació estable i contínua en la vida econòmica de l'Estat membre d'acolliment. En la prestació de serveis transfronterera o temporal, una persona establerta al territori d'un Estat membre opera una empresa temporalment al territori d'un altre Estat membre, en el qual no té seu.

Les autoritats competents determinen els criteris i regles per quan la prestació d'un servei és una prestació temporal de servei i quan es considera establiment.

Pot trobar informació general sobre la Directiva de serveis al següent enllaç de la Comissió Europea:

Directiva de serveis

És possible que aquesta activitat no està inclosa en la finestreta única. La Directiva de serveis exclou les següents activitats del seu àmbit d'actuació:

  • Serveis no econòmics d'interès general
  • Serveis financers, com els bancaris, de crèdit, d'assegurances, etc.
  • Serveis de xarxes de comunicacions electròniques, així com els recursos i serveis associats.
  • Serveis de transport, inclosos els serveis portuaris.
  • Serveis de les empreses de treball temporal.
  • Serveis sanitaris i farmacèutics prestats per professionals de la salut.
  • Serveis audiovisuals, inclosos els serveis cinematogràfics, i la radiodifusió.
  • Les activitats de joc per diners, les loteries, joc en els casinos i les apostes.
  • Les activitats vinculades a l'exercici de l'autoritat pública de conformitat amb l'article 45 del Tractat.
  • Serveis socials relatius a l'habitatge social, l'atenció als nens i el suport a famílies i persones temporal o permanentment necessitades proporcionats per l'Estat.
  • Serveis postals.
  • Serveis de seguretat privats.
  • Serveis prestats per notaris i agents judicials designats mitjançant un acte oficial de l'Administració.
  • Fiscalitat.

Si és el seu cas, contacta'ns en eugo@mincotur.es. Farem tot el possible per ajudar-ho.

Per sol·licitar serveis electrònics que estan disponibles a través de la finestreta única, és convenient que pugui signar electrònicament la documentació que se li sol·liciti. El Certificat Digital de la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre d'Espanya és una eina electrònica que li permet signar documents com si ho fes personalment. Té com a missió validar i certificar que una signatura electrònica es correspon amb una persona o entitat concreta. També li permetrà identificar-se en Internet i intercanviar informació amb institucions i organismes.

Més informació: Lloc web PSC

Qualsevol ciutadà espanyol o estranger major d'edat pot sol·licitar el certificat digital, encara que haurà de fer-ho presencialment en l'ambaixada.

Pot realitzar cerques i veure la informació relacionada amb els tràmits sense necessitat de registrar-se. La zona privada d'usuari està dirigida a ajudar i facilitar a l'usuari les tramitacions i diligències que ha de realitzar.

Pot accedir a la seva àrea privada mitjançant registre previ o utilitzant el seu certificat electrònic, tenint en compte que la primera vegada que accedeixin es mostrarà una pantalla perquè completin informació que no es pot obtenir del certificat. En aquesta zona, podrà veure les tramitacions gestionades, les cerques realitzades i obtenir una guia personalitzada amb tota la informació que necessiti.

Pot trobar informació general sobre suports (informació, formació, ajudes i subvencions) Punt d'atenció a l'emprenedor en:

Ajudes i Incentius

Pot trobar informació general sobre impostos en la guia a la qual dona accés el següent enllaç:

Imposats Agència Tributària

La competència de l'acreditació és responsabilitat de les Conselleries d'Indústria de les CCAA.

Consultant en el Registre Mercantil Central (RMC).

Adreça:
Príncep de Vergara 94. 28006. MADRID.
902884442 - 917454131

Pàgina web del RMC

Si està considerant iniciar el seu negoci o prestar els seus serveis a Espanya, com a ciutadà de la UE té els mateixos drets i obligacions que un empresari espanyol. La Directiva de serveis estableix que els Estats membres no poden restringir o impedir la lliure prestació de serveis al seu territori, exceptuant quatre casos: protecció de l'ordre públic, la seguretat pública, la salut pública, o el medi ambient.

Sí. Els ciutadans dels Estats membres de la UE i els països que són parts de l'Acord sobre l'Espai Econòmic Europeu poden prestar serveis dins de l'àmbit d'aplicació de la Directiva 2006/123 / CE a Espanya, temporalment sense establiment, només si estan legalment establerts en la UE, i en les mateixes condicions que els ciutadans nacionals.

En el cas que desitgi exercir de forma temporal una professió regulada, haurà de complir amb els requisits especificats en la pestanya relativa a professions regulades.

Els treballadors que desenvolupen la seva activitat al territori d'un Estat membre de la UE diferent de l'Estat en el qual estan emprats normalment entren dins de l'àmbit d'aplicació de la Directiva modificativa (UE) 2018/957 relativa al desplaçament de treballadors. La present Directiva de serveis s'aplica en el marc de la prestació transfronterera de serveis, és a dir, quan la seva activitat en un Estat membre diferent d'aquell en el qual estan emprats té lloc durant un període de temps limitat.

La Direcció general d'Indústria i de la PIME li ofereix un entorn guiat on se li explica pas a pas els tràmits necessaris per a l'engegada d'una empresa.

A més, el sistema de tramitació electrònica CIRCE, li possibilita la creació de la seva empresa.

Existeix una xarxa de Punt d'Atenció a l'Emprenedor (PAE) que poden assessorar-li en aquesta matèria (forma jurídica més convenient per al seu negoci, finançament, etc).

En funció de l'activitat desenvolupada s'haurà de comunicar amb caràcter obligatori l'inici de l'activitat en aquelles administracions, autoritats i/o registres (sectorials, estatals, autonòmics i municipals) que corresponguin.

L'Ajuntament del terme municipal en el qual es vagi a exercir l'activitat.

La Llei d'Economia Sostenible, de 4 de març de 2011, va eliminar l'obligatorietat de la llicència d'obertura per a la major part de les activitats, sent suficient amb la presentació d'una declaració responsable. S'entén per "declaració responsable" el document subscrit pel titular de l'activitat o representant en el qual manifesta, sota la seva responsabilitat, que una actuació urbanística compleix amb els requisits urbanístics exigits per la normativa vigent per a la seva implantació, modificació o desenvolupament i que disposa de la documentació que així ho acredita i que es compromet al seu compliment durant el temps en què mantingui aquesta actuació.

El Pla d'empresa és un document que identifica, descriu i analitza una oportunitat de negoci, examina la viabilitat tècnica, econòmica i financera del mateix i desenvolupa tots els procediments i estratègies necessàries per convertir la citada oportunitat en un projecte empresarial concret.

La Direcció general d'Indústria i de la Pequeño i Mitja Empresa (DGIPYME) li ofereix una eina gratuïta per realitzar el seu pla d'empresa. Per rebre assessorament, pot acudir a qualsevol Punt d'Atenció a l'Emprenedor (PAE) i sol·licitar ajuda.

Quant a la possibilitat que una empresa pugui obrir una sucursal a Espanya, en principi no hi ha problema. La informació sobre els tràmits legals necessaris per dur a terme aquesta operació els trobarà a la pàgina Investin Spain de l'ICEX.

Quant a la possibilitat que una empresa pugui obrir una sucursal a Espanya, en principi no hi ha problema. La informació sobre els tràmits legals necessaris per dur a terme aquesta operació els trobarà a la pàgina Investin Spain de l'ICEX.

Les condicions per establir-se a Espanya són les fixades per la legislació del país d'establiment per als seus propis nacionals, d'acord amb el Tractat de funcionament de la Unió Europea (article 49 del Capítol II. DRET D'ESTABLIMENT):

En el marc de les disposicions següents, quedaran prohibides les restriccions a la llibertat d'establiment dels nacionals d'un Estat membre al territori d'un altre Estat membre. Aquesta prohibició s'estendrà igualment a les restriccions relatives a l'obertura d'agències, sucursals o filials pels nacionals d'un Estat membre establerts al territori d'un altre Estat membre. La llibertat d'establiment comprendrà l'accés a les activitats no assalariades i el seu exercici, així com la constitució i gestió d'empreses i, especialment, de societats, tal com es defineixen en el paràgraf segon de l'article 54, en les condicions fixades per la legislació del país d'establiment per als seus propis nacionals, sense perjudici de les disposicions del capítol relatiu als capitals.

Veure també Establir-se a Espanya, informació oferta pel portal Invest in Spain.

Al portal Pla de Suport a la Transmissió d'empreses pot trobar informació sobre la venda i adquisició d'empreses

A més, la Direcció general d'Indústria i de la PIME li ofereix informació actualitzada de les ajudes i incentius per a la transmissió d'empreses, convocats per les administracions públiques i organismes relacionats.

Pot trobar informació sobre el traspàs d'un negoci en aquesta pàgina que va dirigida a pequeño i mitjos empresaris que desitgin transmetre la seva activitat i a emprenedors que desitgin iniciar una activitat econòmica a través d'una empresa consolidada.

Més informació: Guia per a la Transmissió d'empreses

La Direcció general d'Indústria i de la PIME (DGIPYME), ha engegat un programa que tracta de promoure el mercat oferint serveis de suport a la transmissió d'empreses (portal del Pla de suport a la transmissió d'empreses).

Veure tots els Punts d'atenció que ofereixen serveis d'assistència i assessorament durant aquest procés.

A continuació us oferirem diferents claus per preparar el vostre procés de compravenda amb garanties des del punt de vista del venedor. Cal tenir en compte que la transmissió d'una empresa és un procés complex i de gran importància que s'ha de preparar amb temps. En cas contrari, la falta de preparació pot comportar el fracàs de la cessió provocant el tancament d'empreses viables.

La preparació del procés

Amb vista a afrontar amb garanties la cessió de la vostra empresa, s'ha de seguir una planificació per incrementar les opcions d'èxit en el procés i aconseguir els objectius prèviament definits.

A més, és important que ho planifiqueu com més aviat millor, que compteu amb l'ajuda d'assessors especialitzats, que trobeu la persona adequada i transmeteu de forma eficaç els coneixements i, finalment, que tragueu profit dels dispositius jurídics i fiscals disponibles.

Esteu preparats per a la venda o cessió de l'empresa?

En avaluar si és el moment oportú per vendre o cedir la vostra empresa, heu de considerar tres aspectes principalment:

  • Situació personal: projectes futurs, recursos que tindreu disponibles l'endemà de la venda o cessió, l'organització del vostre patrimoni i la seva transmissió als hereus.
  • Aspectes jurídics i fiscals: determinar els preparatius necessaris en la transmissió per definir així les millors condicions fiscals i financeres.
  • Situació de l'empresa: punts forts i febles, canvis necessaris abans de la venda o cessió i nivell d'inversió necessari per mantenir l'activitat.

El comprador ideal

Per trobar el vostre comprador ideal, haureu d'avaluar diferents aspectes. En aquest sentit, les cessions familiars i aquelles que es donin dins de l'entorn pròxim, ja sigui als treballadors o persones que coneguin personalment l'activitat, són les que més perduren en el temps donat el coneixement i l'experiència de la parteix compradora i el major grau d'acompanyament del venedor una vegada es duu a terme la transmissió.

A més, per assegurar l'efectivitat en la venda o cessió i el bon funcionament futur, es recomana realitzar una transmissió progressiva i assegurar la transferència del coneixement estratègic i de la competitivitat del negoci.

Recordeu que els consultors del servei estan a la vostra disposició en els nostres punts d'atenció per ajudar-vos a optimitzar aquest procés de la venda o cessió i que disposeu d'una sèrie de recursos de recolzo en nostra web de Transmissió d'empreses.