Aquest lloc web ha estat traduït per un programari de traducció automàtica sense revisió posterior per traductors. Més informació en: enllaç ocultar

Informació per a l'establiment permanent a Espanya

La llibertat d'establiment recollida en el Tractat de Funcionament de la Unió Europea avala el dret de qualsevol ciutadà d'un Estat membre de la UE a constituir i establir permanentment la seva empresa a qualsevol país de la UE. L'establiment permanent suposa la constitució d'una empresa que radiqui la seva seu i operi des d'Espanya.

Aquí trobarà informació sobre la constitució d'empreses a Espanya o les possibilitats d'expansió del seu negoci, dades importants sobre els requeriments i obligacions legals que haurà de complir durant el seu funcionament, i els tràmits necessaris per al cessament de l'activitat i el tancament d'una empresa. 

Passos per a la constitució d'una empresa a Espanya

Expandir el seu negoci

Expandir un negoci a Espanya, mitjançant la creació d'una sucursal o filial, implica mantenir la seva empresa al país d'origen que manté un vinculo directe amb la nova entitat legal.

Constitució d'una empresa

Constituir una nova empresa a Espanya i radicar aquí el seu negoci consisteix a crear una nova figura legal per exercir la seva activitat, bé com una entitat mercantil, o bé directament com a persona física denominat autònom.

Llista de formes jurídiques

Llista de formes jurídiques

Accedeixi a la llista de formes o tipus jurídics que li guiarà entre les diferents formes societàries que pot adoptar.

Creu la seva empresa

Assistent

El nostre assistent li guiarà, en sol tres passos, en el procediment de constituir i engegar la seva empresa, i a més li facilitarà l'accés als tramitis necessaris per a l'exercici d'una activitat. Aquest assistent es troba integrat en el PAE virtual.

Constitucion d'una empresa

A través del Punt d'Atenció a l'Emprenedoria virtual. pot realitzar de forma telemàtica i en un només punt tots els tràmits de constitució i engegada de determinades societats mercantils. Només haurà d'emplenar el Document Únic Electrònic (DUE).

Compri la seva empresa



Si desitja agilitar el procés de constitució, pot optar per comprar una empresa ja existent a Espanya. Per a això, pot beneficiar-se dels serveis del Pla de Transmissió d'empreses. L'objectiu d'aquest programa és proporcionar als emprenedors una alternativa per establir-se diferent a la creació “des de zero” de la seva empresa.

El Pla de Suport a la Transmissió d'empreses és una iniciativa del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme a través de la Direcció general d'Indústria i de la PIME (DGIPYME).  Compta amb la col·laboració de dos tipus d'entitats: Entitats Adherides i Entitats Assessores.

  • Les Entitats Adherides al Pla formen una xarxa de punts d'atenció repartits pel país, que presten serveis gratuïts.
  • D'altra banda, les Entitats Assessores es dediquen professionalment a prestar serveis remunerats d'assessorament a compradors i venedors.

    Els Punts d'Atenció ofereixen serveis gratuïts, que inclouen una entrevista d'orientació i, opcionalment, la publicació d'un anunci anonimizado a la seva pàgina web. Si fos possible iniciar un procés de transmissió, el personal del Punt d'Atenció ho facilitarà concertant una reunió entre el venedor i el comprador, podent estar acompanyats tots dos pels seus respectius assessors. Pot fer ús dels serveis dels Punts d'Atenció del Pla de Suport a la Transmissió d'empreses registrant-se com a potencial comprador, utilitzant el següent formulari.

    També pot publicar directament un anunci de compra en el tauler d'anuncis del portal, mitjançant el qual els potencials venedors podran contactar directament amb vostè. Per a això haurà d'accedir a la secció Anuncis del portal, apartat Tauler d'anuncis, i prémer a “Crear anunci de compra”. Per fer ús d'aquesta opció ha d'estar prèviament registrat com a usuari al portal.

    Mes  informació

    Cicle de vida empresarial

    Una vegada l'empresa estigui en funcionament, i durant el cicle de vida de la mateixa, és possible que s'hagin d'adoptar diferents decisions de reestructuració empresarial, trasllat de la seu de l'empresa, internacionalització de l'activitat, i fins i tot modificació de la forma d'exercici. Per abordar aquests canvis sol ser recomanable adequar l'estructura o el tipus societari, actualitzant-ho a la nova situació econòmica o les necessitats financeres de l'organització.

    Canvis en l'empresa


    Canvi de la localització geogràfica d'una empresa

    El domicili d'una societat és el lloc en què es trobi el centre de la seva efectiva administració i direcció, o en el qual radiqui el seu principal establiment o explotació.

    A l'hora de crear una empresa és necessari indicar el domicili social de la mateixa en l'escriptura pública en inscriure-la en el Registre Mercantil. En conseqüència, el procediment de canvi de domicili social consisteix en la inscripció d'una escriptura de canvi de domicili davant el Registre Mercantil.

    Prèviament, s'haurà d'elaborar unes noves escriptures socials davant un notari. L'òrgan d'administració serà competent per canviar el domicili social dins del territori nacional, excepte disposició contrària dels estatuts.

    Els canvis de domicili social també han de ser comunicats a la Seguretat Social.

    No cal confondre el domicili social amb el domicili fiscal. L'últim es refereix al lloc de localització de l'obligat tributari en les seves relacions amb l'Administració tributària. Generalment, tots dos domicilis solen coincidir. En cas de voler modificar aquest últim l'autoritat davant la qual ha de sol·licitar-ho és l'Agència Tributària.


    Modificacions estructurals de les societats mercantil

    Canvi de tipus jurídic

    La Llei 3/2009, de 3 d'abril, sobre modificacions estructurals de les societats mercantils, estableix les transformacions legals que poden realitzar-se (per exemple, una societat mercantil inscrita o una societat civil, podrà transformar-se en qualsevol altre tipus de societat mercantil). En cas que la modificació que es desitja realitzar no estigui contemplada en aquesta llei, haurà de dissoldre la societat per constituir una nova amb la forma jurídica desitjada.

    Els tràmits a realitzar consisteixen, previ acord de la junta de socis, en la publicitat de l'acord tant en el Butlletí Oficial del Registre Mercantil com en un dels diaris de major circulació de la província del domicili social, si això fos necessari, i posterior inscripció de l'escriptura pública de transformació en el Registre Mercantil.

    Fusió de societats mercantils

    La fusió en una nova societat implica l'extinció de cadascuna de les societats que es fusionen i la transmissió en bloc dels seus respectius patrimonis socials a la nova entitat.

    La fusió haurà de ser acordada necessàriament per la junta de socis de cadascuna de les societats que participin en ella. Aquest acord es publicarà en el Butlletí Oficial del Registre Mercantil i en un dels diaris de gran circulació a les províncies en les quals cadascuna de les societats tingui el seu domicili. Finalment, s'elevarà l'acord de fusió adoptat a escriptura pública i realitzarà la inscripció de la nova societat o de l'absorció en el Registre Mercantil competent.

    Escissió de societats mercantils

    L'escissió és una operació mitjançant la qual una societat transmet en bloc una part del patrimoni social a una altra de nova creació, rebent directament a canvi totes les accions, participacions o quotes de soci d'aquesta societat.

    Les normes de l'escissió també són aplicables a les operacions mitjançant les quals una societat transmet en bloc el seu patrimoni a una altra societat de nova creació, rebent a canvi totes les accions, participacions o quotes de soci de la nova societat.

    L'escissió de societats requereix de l'aprovació en junta general de totes i cadascuna de les societats implicades. Els tràmits en aquest cas són similars als de la fusió de societats. A grans trets, s'haurà de redactar un projecte d'escissió, en el qual participaran els administradors de les societats implicades, i un informe dels administradors de les societats participants. En determinats casos es requereix, a més, d'un informe justificatiu elaborat per experts independents designats pel Registrador Mercantil. Finalment, s'elevarà l'acord d'escissió a escriptura pública.

    Obligacions legals d'una empresa


    Obligacions fiscals

    Una vegada s'hagi engegat una empresa, tota empresa que operi i desenvolupi activitats econòmiques està subjecta a un conjunt d'obligacions fiscals que han de complir-se de manera puntual. Entre unes altres, haurà de presentar la declaració de l'Impost sobre el Valor Afegit (IVA), la declaració anual d'operacions amb tercers, tributar per l'IRPF o l'impost sobre Activitats Econòmiques (IAE), etc.

    Mes informació sobre les obligacions fiscals.

    Obligacions comptables

    En funció del tipus jurídic amb el qual es desenvolupa l'activitat, la legislació mercantil estableix quins són els llibres comptables obligatoris per a les empreses. Els llibres de comptabilitat, són els documents que suporten i reflecteixen els fets amb transcendència en la realitat econòmica de l'empresa al llarg d'un període de temps. Certs llibres societaris han de ser legalitzats en el Registre Mercantil.

    Mes informació sobre obligacions comptables.

    Obligacions laborals

    En el cas de contractació de treballadors, l'empresari assumeix una sèrie d'obligacions en matèria laboral. D'entre totes elles, cal destacar l'obligació del pagament de les cotitzacions a la Seguretat Social, i garantir la seguretat dels treballadors.

    Les cotitzacions a la Seguretat Social

    L'empresari que per primera vegada vagi a contractar treballadors, deurà realitzar una sèrie de tràmits previs. Una vegada que l'empresa es trobi en funcionament haurà de cobrir una sèrie de costos laborals, com són les cotitzacions a la Seguretat Social.

    Les quantitats a ingressar a la Seguretat Social es calculen aplicant a la base de cotització del treballador el tipus de cotització que correspon a cada contingència protegida. Aquest tipus de cotització, fixat anualment per la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat, es distribueix entre ocupador i empleat (excepte les corresponents a Accidents de Treball i Malalties Professionals i Fons de Garantia Salarial, que van a càrrec exclusivament de l'empresa).

    L'empresari és el responsable de l'ingrés de la cotització pròpia i de la dels seus treballadors, per a això descomptarà del salari dels seus treballadors les aportacions que els corresponguin al moment del seu abonament.

    Informació sobre obligacions laborals.

    Prevenció de Riscos Laborals

    L'empresari té el deure protegir als seus treballadors enfront dels riscos laborals, garantint la seva salut i seguretat en tots els aspectes relacionats amb el seu treball, mitjançant la integració de l'activitat preventiva en l'empresa i l'adopció de quantes mesurades siguin necessàries. La prevenció de riscos laborals haurà d'integrar-se en el sistema general de gestió de l'empresa a través de la implantació i aplicació d'un pla de prevenció de riscos laborals.

    El Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social ha desenvolupat la següent eina per ajudar a empresaris i treballadors autònoms a prevenir els riscos laborals i complir amb els preceptes legals.

        Prevencion10


    Incentius i ajudes

    Base de dades d'ajudes i incentius per a la pime

    La Base de dades d'Ajudes i Incentius per a empreses és una iniciativa de la Direcció general d'Indústria i de la Pequeño i Mitja Empresa. Recull totes les mesures en forma de subvencions, crèdits, incentius fiscals o avals, entre uns altres, la finalitat dels quals és incentivar, mantenir i desenvolupar l'activitat econòmica i l'emprenedoria.

    Cessament d'activitat

    Dins del desenvolupament d'activitats econòmiques pròpies del seu tráfico comercial, una empresa pot enfrontar-se a decisions que impliquin el cessament d'aquestes activitats o l'extinció definitiva de les mateixes. El cessament d'activitat és el procés mitjançant el qual l'empresari decideix suspendre l'activitat, temporalment, sense que això signifiqui que la societat deixi d'existir. Podria dir-se, per tant, que l'empresa existeix com a tal, però està inactiva.

    Les conseqüències i obligacions derivades del cessament són les següents:

    • Cessen temporalment les activitats empresarials o professionals.
    • La societat queda inactiva, però manté la personalitat jurídica.
    • No es poden emetre factures per l'entrega de béns o prestació de serveis propis de l'activitat empresarial.
    • S'ha de seguir elaborant la comptabilitat segons el Codi de Comerç i Pla General Comptable.
    • L'empresa ha de seguir legalitzant els llibres i dipositant els comptes anuals en el Registre Mercantil.
    • Es manté l'obligació de presentar l'Impost de Societats.
    • És obligatori presentar les declaracions periòdiques per les obligacions de retenció que segueixi tenint l'empresa.
    • És obligatori presentar la declaració de l'IVA d'aquelles factures que tinguin relació amb el període de l'exercici en el qual l'empresa estava encara activa.
    • S'han de presentar les declaracions informatives anuals a les quals estigui obligada l'empresa i seguir accedint a l'Adreça Electrònica Habilitada on rebrà les notificacions pendents.

    Cal destacar que, encara que es produeixi el cessament d'activitat de societats mercantils, comunitats de béns i societats civils i la societat quedi inactiva, aquesta manté la personalitat jurídica i haurà de seguir complint amb una sèrie d'obligacions com, per exemple, seguir elaborant la comptabilitat i Pla General Comptable, seguir legalitzant els llibres i dipositant els comptes anuals en el Registre Mercantil, i presentar l'Impost de Societats, entre unes altres.

    Tramitació online del cessament d'activitat

    El cessament d'activitat comporta el compliment de diversos tràmits, depenent si es tracta d'una Societat o un Autònom. En el cas de tenir personal contractat, haurà de realitzar certs tràmits per sol·licitar la baixa de les persones treballadores i de l'Empresa en la Seguretat Social. Igualment, ha de sol·licitar la baixa en l'Agència Tributària, i a més en determinades activitats, la comunicació del cessament davant els registres pertinents.

    Mitjançant el PAE electrònic, podrà realitzar la majoria dels tràmits associats al cessament d'activitat de forma telemàtica, quan es tracti d'Autònoms, Societats de Responsabilitat Limitada (SRL), Societats Limitades de Formació Successiva (SLFS), i Societats Limitades Nova Empresa (SLNE).

    Formes jurídiques el cessament de les quals pot tramitar-se online
    • Societat de Responsabilitat Limitada.
    • Societat Limitada de Formació Successiva.
    • Societat Limitada Nova Empresa.

    Disponible per tota Espanya, excepte a Canàries, Àlaba, Guipúscoa, Comunitat Foral de Navarra, C.A. de Ceuta i C.A. de Melilla.

    • Autònoms
    Disponible per tota Espanya, excepte a Canàries, Àlaba, Guipúscoa i Comunitat Foral de Navarra.

    Tràmits per al cessament d'activitat de Societat Mercantil


    Baixa dels treballadors i de l'empresa en la Seguretat Social

    Extinció dels contractes de treball

    L'extinció d'un contracte de treball suposa la terminació de la relació laboral entre empresa i treballador. El procediment per realitzar aquest tràmit dependrà del nombre de treballadors contractats per l'empresa:

     Acomiadament col·lectiu (empreses amb 6 treballadors o més).

    • Obertura d'un període de consultes mitjançant escrit dirigit als representants legals dels treballadors. En l'escrit es justificarà la causa de l'extinció i s'aportarà una sèrie de documentació que variarà en funció de les causes al·legades.
    • Comunicació simultània a l'Autoritat Laboral de l'obertura del període de consultes adjuntant còpia de l'escrit dirigit als treballadors. 
    • El SEPE, a través de l'aplicació Certific@2, posa a la disposició dels empresaris la possibilitat de l'enviament telemàtic d'alta de treballadors afectat per l'acomiadament col·lectiu.
    • Ha de transcórrer un mínim de 30 dies entre la data de la comunicació de l'obertura del període de consultes i la data efectiva de l'acomiadament. 
      • Forma de realitzar l'extinció dels contractes: Comunicació escrita al treballador expressant la causa de l'acomiadament. Posar a la disposició del treballador la indemnització que s'hagués acordat en el període de consultes o la marcada per la Llei de vint dies per any de servei. Concessió d'un termini de preavís al treballador de quinze dies, computats des de l'entrega de la comunicació escrita fins a l'extinció del contracte de treball. 
        • Finalitzat aquest període, i abans de l'extinció efectiva dels contractes, les empreses han d'efectuar una comunicació als representants i a l'Entitat Gestora de les prestacions per desocupació contenint les mesures de l'acomiadament col·lectiu. 
          • El període de consultes no tindrà una durada superior a 30 dies naturals o de 15 en cas d'empreses de menys de 50 treballadors. L'objecte del període de consulta és atenuar les conseqüències dels acomiadaments. 

              Acomiadament per causes objectives (Micro empreses de menys de 6 treballadors). 

              En aquests casos s'han d'efectuar tants acomiadaments individuals com a treballadors prestin serveis en l'empresa. 

              • Comunicació escrita al treballador expressant la causa de l'acomiadament.
              • Posar a la disposició del treballador la indemnització que s'hagués acordat en el període de consultes o la marcada per la Llei de vint dies per any de servei.
              • Concessió d'un termini de preavís al treballador de quinze dies, computats des de l'entrega de la comunicació escrita fins a l'extinció del contracte de treball.

              - Organisme:

              - Termini: En funció dels convenis col·lectius i la legislació vigent. 

              - Procediment electrònic: Seu electrònica del SEPE (Certifiqueu@2) (requereix certificat digital). 

              - Tipus: Obligatori.


              Baixa dels treballadors contractats

              Amb el cessament i/o extinció de l'empresa s'extingeixen les relacions laborals. Les empreses hauran de comunicar la baixa del règim de cotització corresponent dels treballadors que tinguessin contractats.

              - Organisme : Administració de la Tresoreria General de la Seguretat Social de la província en la qual es va practicar la inscripció dels treballadors (veure relació d'oficines).

              Termini: Tres dies naturals següents a aquell en què es produeixi el cessament.

              - Documentació Model Oficial: TA.2.S.

              - Procediment electrònic: Sistema XARXA (requereix certificat digital). Accés al sistema XARXA: 

              • És necessari disposar d'un certificat digital. 
              • Es pot actuar en nom propi o autoritzar a un tercer: Autorització per actuar en nom propi: quan únicament es vagin a gestionar Comptes de cotització o Nombres d'afiliació el NIF de la qual coincideix amb el NIF de l'autorització, o Assignar a un tercer el Codi de Compte de Cotització quan les operacions a realitzar es refereixin als treballadors contractats, i/o assignar el nombre d'afiliació per a les operacions a realitzar que impliquin al propi empresari. 

              - Tipus: Obligatori.


              Baixa del compte de cotització

              Els empresaris han de comunicar el cessament de la seva activitat. La comunicació de cessament ha d'anar acompanyada, si escau dels parts de baixa dels seus treballadors. 
              Serà considerat en situació de baixa temporal el compte de cotització d'una empresa, quan s'hagués comunicat la baixa de tots els seus treballadors sense haver posat en coneixement de la Tresoreria General de la Seguretat Social o Administració de la mateixa, el cessament en l'activitat. 
              Quan hagin transcorreguts dotze mesos sense que l'empresa demostri la seva continuïtat, la Tresoreria General de la Seguretat Social, iniciarà expedient d'ofici perquè s'adopti la resolució que procedeixi sobre el cessament o sobre la continuïtat de l'empresa. En l'expedient es tindran en compte les al·legacions de l'empresari degudament justificades o dels altres fets acreditats en el mateix. 

              - Organisme: Administració de la Tresoreria General de la Seguretat Social de la província en la qual es va practicar la inscripció dels treballadors (veure relació d'oficines). 

              - Termini: 3 dies naturals des del dia en què cessa l'activitat.

              - Documentació: 

              •  Model TA.7 "Compte de Cotització". 
              • Document identificatiu del titular de l'empresa. 
              • Document identificatiu de la persona que formula la sol·licitud, si no coincideix amb l'anterior. Així com document que atorga la representació o autorització a la persona que formula la sol·licitud. 
              - Procediment electrònic: Seu electrònica i/o el Sistema XARXA de la Seguretat Social (requereixen certificat digital). Accés al sistema XARXA: 

              • És necessari disposar d'un certificat digital
              • Es pot actuar en nom propi o autoritzar a un tercer (usuari amb autorització per actuar en nom de tercers): Autorització per actuar en nom propi: quan únicament es vagin a gestionar Comptes de cotització (CCC) o Nombres d'afiliació (NAF) el NIF de la qual coincideix amb el NIF de l'autorització, o Assignar a un tercer el Codi de Compte de Cotització quan les operacions a realitzar es refereixin als treballadors contractats, i/o assignar el nombre d'afiliació per a les operacions a realitzar que impliquin al propi empresari. 
              - Tipus: Obligatori.

              Comunicació del tancament del Centre de treball

              El cessament de l'activitat empresarial suposarà l'extinció de les possibles relacions laborals. Les empreses hauran de comunicar la baixa del règim de cotització corresponent dels treballadors que tinguessin contractats i comunicar el cessament del compte de cotització en la Seguretat Social. La legislació actual imposa d'igual manera, l'obligació de comunicar el tancament del centre de treball on es produeixi el cessament d'activitat davant l'autoritat laboral competent. 

              - Organisme: La comunicació a la Seguretat Social es durà a terme davant l'Adreça Provincial del Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions per a Ceuta i Melilla, o la unitat corresponent de la Comunitat Autònoma (veure Adreces provincials). 

              D'altra banda, la comunicació del tancament del centre de treball davant l'autoritat laboral competent es practicarà davant la unitat corresponent de la Comunitat Autònoma, excepte a Ceuta i Melilla, on s'efectuarà a l'Àrea de Treball i Immigració. 

              - Termini: Els empresaris comunicaran el cessament temporal o definitiu de la seva activitat, en model oficial, dins dels tres dies naturals següents a aquell en què es produeixi.

              - Documentació: La comunicació de tancament de centre de treball davant l'autoritat laboral, es durà a terme mitjançant escrit, no existint cap model oficial.

              - Tipus: Obligatori.


              Baixa socis/administradors/autònom, del Règim Especial d'Autònoms (REPTA)

              La baixa del règim especial d'autònoms és un comunicat obligatori per a tots els socis treballadors i/o administradors de les societats amb l'obligació d'alta en el REPTA per aquest motiu, sempre que no tinguin una altra activitat paral·lela per la qual hagin de cotitzar en aquest règim. 

              - Efectes de la baixa: 
              • Es pot sol·licitar, fins a tres vegades en un any natural, que les baixes facin efecte en la mateixa data en què s'hagi cessat l'activitat (data de baixa en el Cens d'empresaris i/o en el IAE), sempre que se sol·liciti dintre del termini i en la forma escaient. La resta assortiran efectes des del dia primer del mes següent a aquell que el treballador hagués cessat en l'activitat. 
              • No obstant això, el treballador haurà de seguir cotitzant i no serà considerat en situació d'alta quant al dret de les prestacions en els següents suposats: Si el treballador no hagués sol·licitat la baixa. Si el treballador hagués sol·licitat la baixa en forma i termini diferents als establerts.

              - Organisme: En l'Adreça Provincial de la TGSS o Administració de la mateixa (veure relació d'oficines). 

              - Termini: 3 dies naturals des del dia en què cessa l'activitat. 

              - Documentació: 

              • Model TA0521 
              • Document identificatiu del titular de l'empresa. 
              • Document justificatiu del cessament d'activitat (model 036 de l'AEAT

              - Procediment electrònic: Seu electrònica i/o el Sistema XARXA de la Seguretat Social (requereixen certificat digital). Accés al sistema XARXA: 

              • És necessari disposar d'un certificat digital
              • Es pot actuar en nom propi o autoritzar a un tercer (usuari amb autorització per actuar en nom de tercers): Autorització per actuar en nom propi: quan únicament es vagin a gestionar Comptes de cotització (CCC) o Nombres d'afiliació (NAF) el NIF de la qual coincideix amb el NIF de l'autorització, o Assignar a un tercer el Codi de Compte de Cotització quan les operacions a realitzar es refereixin als treballadors contractats, i/o assignar el nombre d'afiliació per a les operacions a realitzar que impliquin al propi empresari. 

              - Tipus: Condicionat a l'activitat laboral dels socis/administradors.


              Baixa en l'Agència Tributària

              Baixa del Cens d'Empresaris i Professionals

              Les persones jurídiques inactives que encara no s'hagin dissolt i liquidat, han de declarar aquest fet (model 036, casella 140), comunicant que han deixat d'exercir totes les activitats empresarials que vinguessin desenvolupant. 

              - Organisme: Agència Tributària ( AEAT).

              - Termini: Amb caràcter general: 1 mes des del dia en què cessa l'activitat.

              - Documentació: Model Oficial: 036. També és possible emplenar online la declaració per a la seva impressió, i posterior presentació i validació en l'administració de l'AEAT corresponent.

              - Procediment electrònic: Presentació mitjançant certificat digital: Seu electrònica de l'Agència Tributària.

              - Observacions: Els comptes anuals i l'impost de societats s'hauran de seguir presentant fins que s'extingeixi totalment la societat. En aquest sentit, no és suficient amb la sol·licitud de baixa en l'Agència Tributària per deixar de tenir aquestes obligacions comptables i fiscals. 

              - Tipus: Obligatori.

              Baixa en l'Impost d'Activitats Econòmiques

              Tots els contribuents que tinguin obligació de tributar, hauran de sol·licitar la baixa en l'impost. No hauran de sol·licitar la baixa en l'impost en estar exemptes de tributació:
              • Els subjectes passius de l'Impost de societats, societats civils i entitats sense personalitat jurídica que constitueixin una unitat econòmica o un patrimoni separat susceptible d'imposició, sempre que tinguin un import net de la xifra de negocis inferior a 1.000.000 d'euros. 
              • Els contribuents per l'Impost sobre la Renda de No Residents que operin a Espanya mitjançant establiment permanent, sempre que tinguin un import net de la xifra de negocis inferior a 1.000.000 d'euros. 

              - Organisme: Agència Tributària (AEAT) o entitat local en els casos en què estigui delegada la gestió censal. 

              - Termini: 1 mes des del dia en què cessa l'activitat. 

              - Documentació: Model 840 de declaració de l'Impost sobre Activitats Econòmiques. No obstant això, quan la gestió censal de l'impost estigui delegada en alguna entitat local, les declaracions es presentaran en l'entitat que té delegada aquesta gestió, d'acord al model que la pròpia entitat tingui aprovat. També és possible emplenar online la declaració per a la seva impressió, i posterior presentació i validació en l'administració de l'AEAT corresponent.

              - Procediment electrònic: Presentació mitjançant certificat digital: Seu electrònica de l'Agència Tributària.

              - Observacions: Els comptes anuals i l'impost de societats s'hauran de seguir presentant fins que s'extingeixi totalment la societat. En aquest sentit, no és suficient amb la sol·licitud de baixa en l'Agència Tributària per deixar de tenir aquestes obligacions comptables i fiscals. 

              - Tipus: Obligatori.


              Comunicació del cessament en altres organismes oficials i/o registres

              Comunicació del cessament en altres organismes oficials i/o registres

              En funció de l'activitat desenvolupada s'haurà de comunicar amb caràcter obligatori el cessament d'activitat en aquelles administracions, autoritats i/o registres (sectorials, estatals, autonòmics i municipals) que corresponguin. Per exemple: comunicació del tancament del centre de treball, llicències municipals, Registre Industrial, Registre d'empreses de seguretat, Registre d'empreses de joc, Autoritzacions de centres sanitaris o de centres educatius.

              - Organisme: Administracions, autoritats i/o registres sectorials estatals, autonòmics i municipals. 

              - Tipus: Condicionat a l'activitat desenvolupada.



              Tràmits per al cessament d'activitat d'Autònom

              El cessament d'activitat d'un autònom suposa l'extinció de l'empresa. 

              Baixa dels treballadors i de l'Autònom en la SS

              Extinció dels contractes de treball

              L'extinció d'un contracte de treball suposa la terminació de la relació laboral entre empresa i treballador. El procediment per realitzar aquest tràmit dependrà del nombre de treballadors contractats per l'empresa: 

              Mort, jubilació o incapacitat de l'empresari: Quan l'empresari és una persona física, el contracte de treball dels seus treballadors s'extingeix per la mort, jubilació o incapacitat de l'empresari, sense necessitat de seguir cap procediment, encara que sempre és recomanable una comunicació per escrit als treballadors indicant la data d'extinció i la causa. La indemnització serà simplement d'un mes de salari.

              Però perquè l'extinció dels contractes sigui procedent cal que concorrin a més diversos requisits: 

              • Si la causa és la jubilació de l'empresari, aquesta haurà de ser reconeguda per la Seguretat Social. Mentre que, si la causa és la incapacitat permanent, no cal que hagi estat declarada per la Seguretat Social, ni en un procés civil, és suficient que existeixi una incapacitat de fet. 
              • Ha d'haver-hi un cessament efectiu de l'activitat. No podran extingir-se els contractes si l'empresari manté la mera titularitat del negoci compatible amb la jubilació o incapacitat, o si existeix una successió empresarial. 
              • No fa falta que coincideixi la data de l'extinció dels contractes i la liquidació de l'empresa o cessament de l'activitat, però sí que entre ambdues situacions concorri un termini raonable. La normativa no ho fixa, així que caldrà estar al que sigui estrictament necessari segons cada cas concret.

              1- Acomiadament col·lectiu (empreses amb 6 treballadors o més).

              • Obertura d'un període de consultes mitjançant escrit dirigit als representants legals dels treballadors. En l'escrit es justificarà la causa de l'extinció i s'aportarà una sèrie de documentació que variarà en funció de les causes al·legades. 
              • Comunicació simultània a l'Autoritat Laboral de l'obertura del període de consultes adjuntant còpia de l'escrit dirigit als treballadors. 
              • El període de consultes no tindrà una durada superior a 30 dies naturals o de 15 en cas d'empreses de menys de 50 treballadors. L'objecte del període de consulta és atenuar les conseqüències dels acomiadaments. 
              • Finalitzat aquest període, i abans de l'extinció efectiva dels contractes, les empreses han d'efectuar una comunicació als representants i a l'Entitat Gestora de les prestacions per desocupació contenint les mesures de l'acomiadament col·lectiu. 
              • Forma de realitzar l'extinció dels contractes: Comunicació escrita al treballador expressant la causa de l'acomiadament. Posar a la disposició del treballador la indemnització que s'hagués acordat en el període de consultes o la marcada per la Llei de vint dies per any de servei. Concessió d'un termini de preavís al treballador de quinze dies, computats des de l'entrega de la comunicació escrita fins a l'extinció del contracte de treball. 
              • Ha de transcórrer un mínim de 30 dies entre la data de la comunicació de l'obertura del període de consultes i la data efectiva de l'acomiadament. 
              • El SEPE, a través de l'aplicació Certific@2, posa a la disposició dels empresaris la possibilitat de l'enviament telemàtic d'alta de treballadors afectat per l'acomiadament col·lectiu. 

              2- Despido por causas objetivas (Micro empresas de menos de 6 trabajadores):

              En aquests casos no es produirà un ERE (Expedient de Regulació d'Ocupació), sinó que s'han d'efectuar tants acomiadaments individuals com a treballadors prestin serveis en l'empresa. Procediment:

              • Comunicació escrita al treballador expressant la causa de l'acomiadament.
              •  Posar a la disposició del treballador la indemnització que s'hagués acordat en el període de consultes o la marcada per la Llei de vint dies per any de servei. 
              • Concessió d'un termini de preavís al treballador de quinze dies, computats des de l'entrega de la comunicació escrita fins a l'extinció del contracte de treball.

              - Organisme:

              - Termini: En funció dels convenis col·lectius i la legislació vigent. 

              - Procediment electrònic: Seu electrònica del SEPE (Certifiqueu@2) (requereix certificat digital). 

              - Tipus: Obligatori.


              Baixa dels treballadors contractats

              Amb el cessament i/o extinció de l'empresa s'extingeixen les relacions laborals. Les empreses hauran de comunicar la baixa del règim de cotització corresponent dels treballadors que tinguessin contractats. 

              - Organisme: Administració de la Tresoreria General de la Seguretat Social de la província en la qual es va practicar la inscripció dels treballadors (veure relació d'oficines).

              - Termini: Tres dies naturals següents a aquell en què es produeixi el cessament.

              - Documentació: Model Oficial: TA.2.S.

              - Procediment electrònic: Sistema XARXA (requereix certificat digital). Accés al sistema XARXA: 

              • És necessari disposar d'un certificat digital
              • Es pot actuar en nom propi o autoritzar a un tercer (usuari amb autorització per actuar en nom de tercers): Autorització per actuar en nom propi: quan únicament es vagin a gestionar Comptes de cotització (CCC) o Nombres d'afiliació (NAF) el NIF de la qual coincideix amb el NIF de l'autorització, o Assignar a un tercer el Codi de Compte de Cotització quan les operacions a realitzar es refereixin als treballadors contractats, i/o assignar el nombre d'afiliació per a les operacions a realitzar que impliquin al propi empresari. 
              - Tipus: Obligatori.

               Baixa del compte de cotització

              Serà considerat en situació de baixa temporal el compte de cotització d'una empresa, quan s'hagués comunicat la baixa de tots els seus treballadors sense haver posat en coneixement de la Tresoreria General de la Seguretat Social o Administració de la mateixa, el cessament en l'activitat. 

              Quan hagin transcorreguts dotze mesos sense que l'empresa demostri la seva continuïtat, la Tresoreria General de la Seguretat Social, iniciarà expedient d'ofici perquè s'adopti la resolució que procedeixi sobre el cessament o sobre la continuïtat de l'empresa. En l'expedient es tindran en compte les al·legacions de l'empresari degudament justificades o dels altres fets acreditats en el mateix. 

              - Organisme: Administració de la Tresoreria General de la Seguretat Social de la província en la qual es va practicar la inscripció dels treballadors ( veure relació d'oficines).

              - Termini: 3 dies naturals des del dia en què cessa l'activitat. 

              - Documentació: 

              • Model TA.7 "Compte de Cotització". 
              • Document identificatiu del titular de l'empresa. 
              • Document identificatiu de la persona que formula la sol·licitud, si no coincideix amb l'anterior. Així com document que atorga la representació o autorització a la persona que formula la sol·licitud. 
              - Procediment electrònic: Seu electrònica i/o el Sistema XARXA de la Seguretat Social (requereixen certificat digital). Accés al sistema XARXA: 

              • És necessari disposar d'un certificat digital
              • Es pot actuar en nom propi o autoritzar a un tercer (usuari amb autorització per actuar en nom de tercers): Autorització per actuar en nom propi: quan únicament es vagin a gestionar Comptes de cotització (CCC) o Nombres d'afiliació (NAF) el NIF de la qual coincideix amb el NIF de l'autorització, o Assignar a un tercer el Codi de Compte de Cotització quan les operacions a realitzar es refereixin als treballadors contractats, i/o assignar el nombre d'afiliació per a les operacions a realitzar que impliquin al propi empresari. 
              - Tipus: Obligatori.

               Comunicació del tancament del Centre de treball

              La legislació actual imposa d'igual manera, l'obligació de comunicar el tancament del centre de treball on es produeixi el cessament d'activitat davant l'autoritat laboral competent.

              - Organisme : La comunicació a la Seguretat Social es durà a terme davant l'Adreça Provincial del Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions per a Ceuta i Melilla, o la unitat corresponent de la Comunitat Autònoma (veure Adreces provincials). 

              D'altra banda, la comunicació del tancament del centre de treball davant l'autoritat laboral competent es practicarà davant la unitat corresponent de la Comunitat Autònoma, excepte a Ceuta i Melilla, on s'efectuarà a l'Àrea de Treball i Immigració. 

              - Termini: 
              • Els empresaris comunicaran el cessament temporal o definitiu de la seva activitat, en model oficial, dins dels tres dies naturals següents a aquell en què es produeixi.
              • Per la seva banda, es deurà igualment presentar la comunicació pertinent davant l'autoritat laboral (no hi ha legalment cap termini establert).
              -  Documentació: La comunicació de tancament de centre de treball davant l'autoritat laboral, es durà a terme mitjançant escrit, no existint cap model oficial.

              - Observacions: L'article 22 del Reial decret Legislatiu 5/2000, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre Infraccions i Sancions en l'Ordre Social:

              - Tipus: Obligatori.


               Baixa socis/administradors/autònom, del Règim Especial d'Autònoms (REPTA)

              La baixa del règim especial d'autònoms és un comunicat obligatori per a tots els socis treballadors i/o administradors de les societats amb l'obligació d'alta en el REPTA per aquest motiu, sempre que no tinguin una altra activitat paral·lela per la qual hagin de cotitzar en aquest règim. 

              Efectes de la baixa:
              • Es pot sol·licitar, fins a tres vegades en un any natural, que les baixes facin efecte en la mateixa data en què s'hagi cessat l'activitat (data de baixa en el Cens d'empresaris i/o en el IAE), sempre que se sol·liciti dintre del termini i en la forma escaient. La resta assortiran efectes des del dia primer del mes següent a aquell que el treballador hagués cessat en l'activitat. 
              • No obstant això, el treballador haurà de seguir cotitzant i no serà considerat en situació d'alta quant al dret de les prestacions en els següents suposats: Si el treballador no hagués sol·licitat la baixa. Si el treballador hagués sol·licitat la baixa en forma i termini diferents als establerts. 

              - Organisme: En l'Adreça Provincial de la TGSS o Administració de la mateixa (veure relació d'oficines). 

              - Termini: 3 dies naturals des del dia en què cessa l'activitat. 

              - Documentació:

              • Model TA0521.
              • Document identificatiu del titular de l'empresa. 
              • Document justificatiu del cessament d'activitat (model 036 de l'AEAT).

              - Procediment electrònic: Seu electrònica i/o el Sistema XARXA de la Seguretat Social (requereixen certificat digital). Accés al sistema XARXA:  

              • És necessari disposar d'un certificat digital
              • Es pot actuar en nom propi o autoritzar a un tercer (usuari amb autorització per actuar en nom de tercers): Autorització per actuar en nom propi: quan únicament es vagin a gestionar Comptes de cotització (CCC) o Nombres d'afiliació (NAF) el NIF de la qual coincideix amb el NIF de l'autorització, o Assignar a un tercer el Codi de Compte de Cotització quan les operacions a realitzar es refereixin als treballadors contractats, i/o assignar el nombre d'afiliació per a les operacions a realitzar que impliquin al propi empresari. 

              - Tipus: Condicionat a l'activitat laboral dels socis/administradors.


              Baixa en l'Agència Tributària

              Baixa del Cens d'Empresaris i Professionals

              Les persones jurídiques inactives que encara no s'hagin dissolt i liquidat, han de declarar aquest fet (model 036, casella 140), comunicant que han deixat d'exercir totes les activitats empresarials que vinguessin desenvolupant. 

              - Organisme: Agència Tributària ( AEAT).

              - Termini: Amb caràcter general: 1 mes des del dia en què cessa l'activitat. 

              - Documentació:

              - Procediment electrònic: Presentació mitjançant certificat digital: Seu electrònica de l'Agència Tributària

              - Observacions: Els comptes anuals i l'impost de societats s'hauran de seguir presentant fins que s'extingeixi totalment la societat. En aquest sentit, no és suficient amb la sol·licitud de baixa en l'Agència Tributària per deixar de tenir aquestes obligacions comptables i fiscals. 

              - Tipus: Obligatori.


              Comunicació del cessament en altres organismes oficials i/o registres

              Comunicació del cessament en altres organismes oficials i/o registres:

              En funció de l'activitat desenvolupada s'haurà de comunicar amb caràcter obligatori el cessament d'activitat en aquelles administracions, autoritats i/o registres (sectorials, estatals, autonòmics i municipals) que corresponguin. Per exemple: comunicació del tancament del centre de treball, llicències municipals, Registre Industrial, Registre d'empreses de seguretat, Registre d'empreses de joc, Autoritzacions de centres sanitaris o de centres educatius,etc. 

              - Organisme: Administracions, autoritats i/o registres sectorials estatals, autonòmics i municipals. 

              - Tipus: Condicionat a l'activitat desenvolupada.

              Solament per a autònoms del Registre mercantil provincial

              Acta notarial de cessament d'activitat

              Signatura davant Notario de l'acta del cessament d'activitat, com a títol a inscriure en el Registre Mercantil Provincial. 

              - Organisme: Notario públic

              - Termini : A instàncies del propi interessat. 

              - Documentació: Document justificatiu del cessament d'activitat (model 036 o 037 de l'AEAT ).

              -  Procediment electrònic: Segons preveu la Llei de l'Emprenedor aquest tràmit es podrà substituir per instància subscrita amb la signatura electrònica reconeguda de l'empresari i remesa electrònicament al Registre Mercantil.

               Liquidació de l'Impost de Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats (ITP I AJD)

              L'impost recau sobre les persones físiques/jurídiques que instin o sol·licitin els documents notarials, o aquelles en l'interès de les quals s'expedeixin. L'acta notarial per estar subjecte al pagament d'aquest impost per Actes Jurídics Documentats.

              - Organisme: Conselleries d'Hisenda de les Comunitats Autònomes on es trobi domiciliada l'empresa. 

              - Termini: El termini per a la liquidació és de 30 dies hàbils a partir de l'atorgament de l'acta notarial

              - Documentació: 

              • Com a norma general s'utilitzarà el model 600. No obstant això, les CCAA podran exigir l'ús dels seus propis models. 
              • Primera còpia i còpia de l'acta de cessament d'activitat. 
              • DNI o NIE de l'empresari o del seu representant legal.

              Sol·licitud d'inscripció del cessament de l'activitat i cancel·lació de seients registrals

              Sol·licitud al Registre Mercantil Provincial (RMP) de la inscripció del cessament d'activitat. El Registre comunicarà aquest cessament al Registre de la Propietat Immobiliària perquè anul·li el seient d'inscripció de l'habitatge habitual de l'Emprenedor de Responsabilitat Limitada

              És obligatori publicar aquesta inscripció el Butlletí Oficial del Registre Mercantil (BORME). Aquest tràmit comporta una despesa associada (exempt per a l'Emprenedor de Responsabilitat Limitada segons la Disposició Addicional 10ª de la Llei d'Emprenedors).

              - Organisme: Registre Mercantil Provincial (adreça de Registres Mercantils). En el cas de l'Emprenedor de Responsabilitat Limitada, el RMP comunicarà la cancel·lació al Registre de la propietat.

              - Termini:  
              • Empresari navilier industrial: dins del mes següent a l'atorgament de l'acta notarial de cessament. 
              • Emprenedor de Responsabilitat Limitada: mateix dia o següent hàbil a través del Notario. 

              - Documentació: 

              • Acta notarial o escriptura de cessament en cas d'empresari navilier individual. 
              • Resguard de la provisió de fons per despeses de publicació en el Butlletí Oficial del Registre Mercantil (BORME).

              - Procediment electrònic: En el cas de l'Emprenedor de Responsabilitat Limitada, el notari envia de forma telemàtica l'acta notarial al Registre Mercantil i aquest al seu torn al Registre de la propietat.


              Els tràmits descrits es refereixen a l'extinció voluntària, queden exclosos aquells tràmits derivats de l'extinció forçosa a causa de sentència judicial.

              Reactivació de societats mercantils

              En alguns casos s'opta pel cessament amb la finalitat de deixar una empresa inactiva per afrontar determinades circumstàncies temporals adverses, com un descens en el volum de treball, amb la intenció de tornar a donar l'alta en l'activitat de l'empresa tan aviat com a aquestes circumstàncies remetin.

              Per reactivar una empresa, i lloc que durant el temps de cessament ha seguit complint amb diverses obligacions, solament és necessari comunicar l'actualització de l'estat empresarial en l'Agència Tributària a través dels tràmits corresponents.

              La junta general podrà acordar la tornada de la societat dissolta a la vida activa, que es publicarà en el Butlletí Oficial del Registre Mercantil. Per poder reactivar la societat s'exigeix que la causa que produeixi la seva dissolució hagi desaparegut, o que s'hagin adoptat les mesures necessàries perquè la societat pugui continuar en la seva activitat. Posteriorment, s'haurà de realitzar la inscripció en el Registre Mercantil de l'escriptura pública que documenti l'acord. de reactivació.

              Extinció d'una societat

              L'extinció d'una societat consisteix en el tancament de una empresa. El procés d'extinció comporta una sèrie de tràmits de compliment obligat que s'agrupen en els següents passos:

              1. Dissolució de la societat

              La dissolució, generalment per acord de la Junta General, resulta necessària per poder iniciar el procés de liquidació de la societat. No suposa la desaparició jurídica de la societat, però paralitza l'activitat ordinària de l'empresa i dona pas al període de liquidació. Les causes per les quals es produeix la dissolució són aquelles que es troben establertes en els estatuts socials i en la legislació vigent. 

              Els efectes de la dissolució són els següents:

              • La societat entra immediatament en període de liquidació. 
              • Queda obligada a afegir a la seva denominació la frase “en liquidació”. 
              • Suspèn tota la seva activitat lucrativa.
              • Desapareix l'òrgan administratiu que es constitueix pels liquidadors. 
              • Quan el procés de liquidació s'estengui per un període superior a un any, el balanç anual és substituït per un estat de comptes.

              2. Liquidació

              La dissolució de l'empresa obre el període de liquidació. La liquidació és un procés que té com a finalitat el repartiment entre els socis del patrimoni resultant després d'haver cobrat els crèdits pendents i haver satisfet els deutes socials.
              Durant aquesta etapa la societat manté la seva personalitat jurídica però la seva activitat ordinària segueix paralitzada.
              Les persones encarregades de dur a terme aquest procés són els liquidadors que poden estar designats d'acord amb l'establert en els estatuts o, en defecte d'això, ser nomenats per la Junta General.
              Amb l'obertura del període de liquidació cessaran automàticament els administradors, assumint els liquidadors totes les seves funcions. Durant el període de liquidació s'observaran les disposicions establertes en els estatuts quant a la convocatòria i la reunió de les Juntes Generals de socis. En les Juntes Generals els liquidadors donaran compte de la marxa de la liquidació perquè s'acordi el que convingui a l'interès comú. Es continuarà aplicant a la societat les altres normes previstes en la legislació vigent.
              Concloses les operacions de liquidació, els liquidadors sotmetran a l'aprovació de la Junta General els següents documents: un balanç final, un informe complet sobre les operacions realitzades i un projecte de divisió entre els socis de l'actiu resultant. Finalment tindrà lloc la divisió del patrimoni social resultant segons dictin els estatuts.

              Cas especial: 

              Concurs de creditors. L'inici de la fase de liquidació per concurs de creditors produeix la dissolució de ple dret de la societat. La societat no precedeix al nomenament de liquidadors. La legislació a aplicar és l'establerta en el capítol II del Títol V de la Llei Concursal. 

              3. Extinció

              Conclòs el procés de liquidació (o realitzada la liquidació), és obligació dels liquidadors inscriure l'extinció de la societat en el Registre Mercantil, mitjançant atorgament d'escriptura pública amb el següent contingut:


              Resum
              •  El balanç final de liquidació. 
              • Acord d'aprovació d'aquest balanç final.
              • Declaració d'haver procedit al pagament dels creditors o a la consignació dels seus crèdits en cas de no haver pagat aquests deutes.
              • La divisió de l'haver-hi social i com s'ha distribuït aquest patrimoni restant entre els socis.

              A més d'aquest procés societari, serà necessari realitzar tots els tràmits descrits en aquesta Guia.

              La informació que s'ofereix sobre l'extinció, afecta als següents tipus societaris:

              Resum
              • Comunitat de Béns,
              • Societat Civil 
              • Societat Col·lectiva.
              • Societat Comanditària Simple.
              • Societat de Responsabilitat Limitada.
              • Societat Limitada de Formació Successiva.
              • Societat Limitada Nova Empresa.
              • Societat Anònima Societat Comanditària per accions.
              • Societat Laboral (Limitades i Anònimes).
              • Societats Professionals.
              • Societat Agrària de Transformació. 
              • Societat Cooperativa.
              • Societat de Garantia Recíproca.
              • Societat de Cabdal-Risc.
              • Agrupació d'interès econòmic.

              Abans d'iniciar la tramitació, els diferents tipus societaris hauran d'haver complert amb les obligacions derivades de l'exercici ordinari de l'activitat. Els tràmits descrits es refereixen a l'extinció voluntària, queden exclosos aquells tràmits derivats de l'extinció forçosa a causa de sentència judicial.

              Tràmits per a l'extinció d'una societat

              Igual que per al cessament de l'activitat, l'extinció de l'empresa suposa la realització d'una sèrie de tràmits administratius, a més de la inscripció en el Registre de l'extinció, els quals pot consultar a través del següent enllaç:

              Tràmits per a l'extinció d'una societat

              Tràmits per a l'extinció d'una societat


              Acord de dissolució de la societat

              En general, la dissolució de la societat requerirà acord de la Junta General de socis adoptat per la majoria establerta en els estatuts o en la legislació vigent. 

              Casos especials sobre l'adopció d'acords i majories: 

              Qualsevol soci pot sol·licitar als administradors la convocatòria de la Junta General, si al seu judici, existís alguna causa de dissolució o la societat fos insolvent. 

              Si la Junta no fos convocada o quan l'acord social fos contrari a la dissolució, es pot sol·licitar la dissolució de la societat davant el jutge del mercantil del domicili social de l'empresa. 

              Causes de dissolució de les societats: 

              • Acord de la Junta General de socis.
              • Les societats hauran de dissoldre's per les següents raons (causes legals o estatutàries): 
              • Pel cessament en l'exercici de l'activitat o activitats que constitueixin l'objecte social. En particular, s'entendrà que s'ha produït el cessament després d'un període d'inactivitat superior a un any. 
              • La conclusió de la comesa que constitueixi el seu objecte. 
              • La impossibilitat manifesta d'aconseguir la fi social. 
              • La paralització dels òrgans socials de manera que resulti impossible el seu funcionament. 
              • Les pèrdues que deixin reduït el patrimoni net a una quantitat inferior a la meitat del capital social, tret que aquest s'augmenti o es redueixi en la mesura suficient, i sempre que no sigui procedent sol·licitar la declaració de concurs de creditors. 
              • La reducció del capital social per sota del mínim legal, sempre que no sigui conseqüència del compliment d'una llei. 
              • Quan el valor nominal de les participacions socials sense vot o de les accions sense vot excedís de la meitat del capital social desemborsat i no es restablís la proporció en el termini de dos anys. 
              • Per qualsevol altra causa establerta en els estatuts. 
              • Sentència judicial que declari la nul·litat de la societat.  

              Casos especials

              • Societats Cooperatives: es dissoldran, també, per la reducció del nombre de socis per sota dels mínims establerts en la Llei. 
              • Societat Comanditària per accions: es dissoldrà també per defunció, cessament, incapacitat o obertura de la fase de liquidació en el concurs de creditors de tots els socis col·lectius, tret que en el termini de sis mesos i mitjançant modificació dels estatuts s'incorpori algun soci col·lectiu o s'acordi la transformació de la societat en un altre tipus social. 
              • Societats col·lectives i Societats Comanditàries simples: la mort d'un els socis col·lectius (excepte continuïtat per herència), i la demència o inhabilitació d'un soci gestor.
              • Entitats de Capital de risc: els fons quedaran dissolts pel compliment del termini, per cessament de la seva gestora o per les causes establertes en el reglament de gestió del fons. L'acord de dissolució haurà de ser comunicat immediatament a la Comissió Nacional del Mercat de Valors. 
              • Comunitat de Béns: Cap copropietari estarà obligat a romandre en la comunitat. Cadascun d'ells podrà demanar en qualsevol temps que es divideixi la cosa comuna. Serà vàlid el pacte de conservar la cosa indivisa per temps determinat, que no excedeixi de deu anys. Aquest termini podrà prorrogar-se per nova convenció. No obstant això, els copropietaris no podran exigir la divisió de la cosa comuna quan de fer-la resulti inservible per a l'ús al fet que es destina. 

               Les societats de capital es dissoldran de ple dret en els següents casos: 

              • Pel transcurs del terme de durada fixat en els estatuts, tret que amb anterioritat hagués estat expressament prorrogada i inscrita la pròrroga en el Registre Mercantil. 
              • Pel transcurs d'un any des de l'adopció de l'acord de reducció del capital social per sota del mínim legal com a conseqüència del compliment d'una llei. Sempre que no s'hagués inscrit en el Registre Mercantil la transformació o la dissolució de la societat, o l'augment del capital social fins a una quantitat igual o superior al mínim legal. 

              Casos especials: 

              En una societat en concurs de creditors, si no estigués ja acordada la seva dissolució en els termes generals establerts en aquest apartat, la resolució judicial que obri la fase de liquidació en aquest procés concursal contindrà la declaració de dissolució de la societat. 

              Organisme:

              • Junta General de socis,
              • Notario.

              Termini:

              Quan concorri alguna de les causes legals o estatutàries, els administradors hauran de convocar la Junta General en el termini de dos mesos per adoptar l'acord de dissolució o si fos insolvent, insti el concurs de creditors. Qualsevol soci pot sol·licitar als administradors aquesta convocatòria. 

              Documentació:

              Escriptura pública que reculli l'acord de dissolució. 

              Observacions:

              En les Societats Civils i en les Comunitats de Béns, s'haurà de recollir en escriptura pública l'acord de dissolució quan afecti a aportacions de béns immobles o drets reals. 

              En les Entitats de Cabdal-Risc, l'acord de dissolució haurà de ser comunicat a la Comissió Nacional del Mercat de Valors.


              Liquidació de l'Impost de Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats (ITP i AJD)

              Modalitat: Actes Jurídics Documentats 

              L'impost recau sobre les persones que instin o sol·licitin els documents notarials, o aquelles en l'interès de les quals s'expedeixin. 

              El tribut se satisfarà mitjançant quotes variables o fixes, atenent al fet que el document que es formalitzi, atorgui o expedeixi, tingui o no per objecte quantitat o cosa valorable en algun moment de la seva vigència. En aquest cas, la liquidació la realitzarà la societat com a subjecte passiu, i tindrà quota zero (document sense quantia). 

              Organisme:

              Conselleries d'Hisenda de les Comunitats Autònomes on es trobi domiciliada la societat. 

              Termini:

              Trenta dies hàbils a partir de l'atorgament de l'escriptura pública. 

              Documentació:

              • Com a norma general s'utilitzarà el model 600. No obstant això les CCAA podran exigir l'ús dels seus propis models. 
              • Primera còpia i còpia de l'escriptura de dissolució. 
              • DNI o NIE de l'empresari o del seu representant legal. Tipus Obligatori.
              Tipus:

              Obligatori.


              Inscripció de l'acord de dissolució

              La dissolució de la societat s'inscriurà en el Registre Mercantil. 

              En els casos de dissolució de ple dret, el registrador, d'ofici o a instàncies de qualsevol interessat, farà constar aquesta dissolució en la fulla oberta de la societat. 

              És obligatori publicar aquesta inscripció el Butlletí Oficial del Registre Mercantil (BORME), aquest tràmit comporta una despesa associada. 

              Cas especial: Les Societats Agràries de Transformació inscriuran la seva dissolució en el Registre de SAT (de la Comunitat Autònoma on estigui el domicili social de la Societat o el Registre del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació en les societats que operin en més d'una Comunitat) i publicada en el "Butlletí Oficial de l'Estat". 

              Organisme:

              Registre Mercantil Provincial ( adreça de Registres Mercantils). 

              Termini:

              En general, la inscripció haurà de sol·licitar-se dins del mes següent a l'acord de la Junta General. 

              Documentació:

              • Escriptura pública de dissolució o títol inscribible que documenti aquest acord. 
              •  Resguard de la provisió de fons per despeses de publicació en el Butlletí Oficial del Registre Mercantil (BORME).  

              Tipus:

               Obligatori.


              Nomenament dels Liquidadors

              Amb l'obertura del període de liquidació cessaran en el seu càrrec els administradors, extingint-se el seu poder de representació. 

              El nomenament dels liquidadors es pot fer quan s'acordi la dissolució de la societat, o durant el període de liquidació quan la Junta General ho determini. Seran nomenats, com a regla general, segons les normes establertes en els estatuts de la societat, o en defecte d'això seran designats per la Junta General. El nombre de liquidadors serà imparell i funcionaran de forma col·legiada. 

              Casos especials: 

              • Societats de Responsabilitat Limitada: els administradors es converteixen en liquidadors, tret que s'haguessin designat en els estatuts o en la Junta General. 
              •  Societats Cooperatives: segons les normes dels estatuts, si no hi hagués cap disposició sobre este tema, els liquidadors són designats per l'Assemblea General entre els socis i en votació secreta per majoria. El seu nomenament no farà efecte fins al moment de la seva acceptació i haurà d'inscriure's en el Registre de Societats Cooperatives. 
              • Societats de Garantia Recíproca: cal constituir una Comissió liquidadora, presidida per un representant del Banc d'Espanya. Aquesta comissió estarà integrada per quatre membres designats, respectivament, pels socis partícips, pels socis protectors, per les entitats de crèdit que tinguessin operacions garantides per la societat en aquest moment i per la Comunitat Autònoma on la societat tingui el seu domicili social. 
              • Societats Col·lectives i Comanditàries: els administradors són els encarregats de la liquidació de la societat. Si no hi hagués conformitat de tots els socis es convocarà la Junta General perquè nom liquidadors de dins de la societat o bé de fora. 
              • Societats Anònimes: els administradors es converteixen en liquidadors, tret que es designessin en els estatuts o en la Junta General. També es podran nomenar interventors quan ho sol·licitin ben els accionistes que representin la vintena part del capital social, bé el sindicat d'obligacionistes o bé el Govern. Comunitat de Béns: La divisió de la cosa comuna podrà fer-se pels interessats, o per àrbitres o amigables componedors, nomenats a voluntat dels partícips. 

              Obligacions dels liquidadors: 

              • Inicialment hauran de concloure les operacions pendents i realitzar les que siguin necessàries per a la liquidació de la societat. 
              • En el termini de tres mesos, a explicar des de l'obertura de la liquidació, formularan un inventari i un balanç de la societat amb referència al dia en què s'hagués dissolt. En els casos de les Societats col·lectives i comanditàries simples el termini fixat és de vint dies. 
              • Percebre els crèdits socials i pagar els deutes socials. 
              • Portar la comptabilitat de la societat, portar i custodiar els llibres, la documentació i la correspondència. 
              • Fer arribar periòdicament als socis i creditors l'estat de la liquidació. 
              • Com tenen el poder de representació de la societat, realitzaran totes aquelles operacions que siguin necessàries per a la liquidació de la societat. A més, poden comparèixer en judici representant a la societat. 
              • Concloses les operacions de liquidació, els liquidadors sotmetran a l'aprovació de la Junta General els següents documents: un balanç final, un informe complet sobre les operacions i un projecte de divisió entre els socis de l'actiu resultant. 
              • Conservar els llibres, correspondència, documentació i justificants concernents a l'activitat de la societat, degudament ordenats, i durant sis anys, a partir de l'últim seient realitzat en els llibres. 

               Casos especials: 

               Concurs de creditors: en els casos en els quals la dissolució hagués estat conseqüència de l'obertura de la fase de liquidació de la societat en concurs de creditors, no procedirà el nomenament dels liquidadors| la resolució judicial que obri la fase de liquidació en un procés de concurs de creditors contindrà, en tot cas, el cessament dels administradors o liquidadors, que seran substituïts per l'administració concursal. 

              Organisme:

               Junta General de socis.

              Termini:

              El nomenament dels liquidadors es pot fer quan s'acordi la dissolució de la societat, o durant el període de liquidació quan la Junta General ho determini. 

              Tipus:

              Obligatori.


              Inscripció del nomenament dels liquidadors

              L'acord de nomenament dels liquidadors cal elevar-ho a escriptura pública, perquè es pugui inscriure. El nomenament és objecte d'inscripció en el Registre Mercantil corresponent al domicili social i haurà de ser publicat en el Butlletí Oficial del Registre Mercantil (BORME), aquest tràmit comporta una despesa associada. 

              Organisme:

              Registre Mercantil Provincial ( adreça de Registres Mercantils). 

              Termini:

              En general, la inscripció haurà de sol·licitar-se dins del mes següent a l'acord de la Junta General o títol inscribible que documenti aquest nomenament. 

              Documentació:

              • Acord de nomenament dels liquidadors o títol inscribible que documenti aquest nomenament. 
              •  Resguard de la provisió de fons per despeses de publicació en el Butlletí Oficial del Registre Mercantil (BORME).

               Tipus: 

               Obligatori.


              Procés de liquidació, repartiment de l'haver-hi social i escriptura pública d'extinció 

              El procés de liquidació acaba amb el repartiment de l'haver-hi social, si ho hi ha, entre els socis. 
              El repartiment de l'haver-hi social és una facultat i una responsabilitat dels liquidadors. 
              A continuació, es descriuen els passos i característiques d'aquest procés: 

              1.- Obligació inicial:

              • En el termini de tres mesos, els liquidadors han de formular un inventari i un balanç de la situació de la societat al moment de la dissolució.

              2.- Operacions de liquidació:

              •  Percebre els crèdits socials i pagar els deutes.
              • Vendre els béns socials. 
              • Informar periòdicament als socis i creditors de l'estat de la liquidació.
              • Tancar l'exercici comptable, formular els comptes anuals i realitzar un informe detallat que permeti apreciar amb exactitud l'estat de la liquidació per a la seva aprovació en Junta General, si aquesta liquidació es perllongués per un termini superior al previst per a l'aprovació. 

              3.- Divisió del patrimoni:

              • Cap soci podrà exigir l'entrega de la seva part en l'haver-hi social mentre no es trobin extingides tots els deutes de la societat o sense consignar els deutes en una entitat de crèdit del terme municipal que radiqui el domicili social. 
              • La divisió del patrimoni resultant de la liquidació es practicarà segons les normes establertes en els estatuts o fixades per la Junta General de socis. 
              • La quota de liquidació de cada soci serà proporcional a la seva participació al capital social. 
              • Els socis tenen dret a percebre en diners la quota resultant de la liquidació. Els estatuts podran regular que la quota pugui ser rebuda mitjançant l'entrega d'altres béns socials o la restitució de les aportacions no dineràries realitzades en la constitució de la societat. 

              4.-Concloses les operacions de liquidació, els liquidadors sotmetran a l'aprovació de la Junta General un balanç final, un informe complet sobre aquestes operacions i un projecte de divisió entre els socis de l'actiu resultant. L'acord aprovatori podrà ser impugnat pels socis que no haguessin votat a favor del mateix, en el termini de dos mesos a explicar des de la data de la seva adopció. 

              5.- Pagament de la quota: Transcorregut el termini per impugnar el balanç final de liquidació sense que es troben formulat reclamacions, es procedeix al pagament de la quota de liquidació als socis. 

              6.-  Els liquidadors atorgaran escriptura pública d'extinció de la societat. En l'escriptura es farà constar: 

              • Que ha transcorregut el termini per a la impugnació de l'acord d'aprovació del balanç final sense que s'hagin formulat impugnacions o que la sentència de resolució és ferma.
              • Que s'ha procedit al pagament dels creditors o que els deutes s'han consignat en una entitat de crèdit. 
              • Que s'ha satisfet als socis la quota de liquidació o consignat el seu import. 

              A l'escriptura pública s'incorporaran: 

              • El balanç final de liquidació.
              • La relació dels socis amb la seva identitat i el valor de la quota de liquidació que li correspon a cadascun.

              Organisme:  

              • Liquidadors de la societat.
              • Notario públic.

              Termini: 

              • A priori, no s'estableix termini per a les operacions de liquidació i repartiment del patrimoni social, però per a les societats de capital si existeix un màxim tres anys des de l'obertura de la liquidació per a l'aprovació per la junta general del balanç final de liquidació. Passats els 3 anys, qualsevol soci o persona amb interès legítim podrà sol·licitar del jutge del mercantil del domicili social la substitució dels liquidadors.
              •  La Llei marca el termini de dos mesos per poder impugnar l'acord i balanç final de liquidació pels socis que no haguessin votat a favor del mateix. 

              Tipus:  Obligatori.


              Sol·licitud d'inscripció de l'extinció de la societat i cancel·lació de seients registrals

              Sol·licitud al Registre Mercantil Provincial (RMP) de la inscripció de l'escriptura pública d'extinció de la societat i de la cancel·lació de tots els seients relatius a la societat. 

              En la inscripció, es transcriurà: 

              • El balanç final de liquidació. 
              • Es farà constar la identitat dels socis i el valor de la quota de liquidació que correspongui a cadascun. 

               És obligatori publicar aquesta inscripció el Butlletí Oficial del Registre Mercantil (BORME), aquest tràmit comporta una despesa associada. 

              Cas especial: Les Societats Agràries de Transformació sol·licitaran la cancel·lació en el Registre de SAT (de la Comunitat Autònoma on estigui el domicili social de la Societat o el Registre del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació en les societats que operin en més d'una Comunitat), la qual cosa es publicarà en el "Butlletí Oficial de l'Estat" i en el de la província on radiqui el seu domicili social. 

              Organisme:

              Registre Mercantil Provincial (adreça de Registres Mercantils). 

              Termini:

              Dins del mes següent a l'atorgament de l'escriptura d'extinció. 

              Documentació:

              • Escriptura pública d'extinció de la societat. 
              • Balanç final de liquidació. 
              • Relació dels socis. 
              • Resguard de la provisió de fons per despeses de publicació en el Butlletí Oficial del Registre Mercantil (BORME). 

              Procediment electrònic:

              El notari remetrà de forma telemàtica directament al Registre Mercantil Provincial l'escriptura d'extinció. 

              Tipus:

              Obligatori.


              Extinció dels contractes de treball

              L'extinció d'un contracte de treball suposa la terminació de la relació laboral entre empresa i treballador. Les causes poden ser molt variades, la que a continuació s'indica es refereix únicament a les relacionades amb el cessament i/o extinció de l'activitat empresarial:

              Extinció de la personalitat jurídica del contractant (art 49.1.g):

              En el cas d'extinció de la personalitat jurídica del contractant, se seguiran els tràmits previstos en l'article 51 de l'Estatut dels Treballadors, corresponents al procediment d'acomiadament col·lectiu (per a empreses amb 6 treballadors o més) o el procediment d'acomiadaments individuals per causes objectives (per a empreses amb menys de 6 treballadors) recollit en l'article 53.


               1.- Acomiadament col·lectiu (empreses amb 6 treballadors o més):

              • Obertura d'un període de consultes mitjançant escrit dirigit als representants legals dels treballadors. En l'escrit es justificarà la causa de l'extinció i s'aportarà una sèrie de documentació que variarà en funció de les causes al·legades. 
              • Comunicació simultània a l'Autoritat Laboral de l'obertura del període de consultes adjuntant còpia de l'escrit dirigit als treballadors. 
              • El període de consultes no tindrà una durada superior a 30 dies naturals o de 15 en cas d'empreses de menys de 50 treballadors. L'objecte del període de consulta és atenuar les conseqüències dels acomiadaments.
              • Finalitzat aquest període, i abans de l'extinció efectiva dels contractes, les empreses han d'efectuar una comunicació als representants i a l'Entitat Gestora de les prestacions per desocupació contenint les mesures de l'acomiadament col·lectiu. 
              •  Forma de realitzar l'extinció dels contractes: Comunicació escrita al treballador expressant la causa de l'acomiadament. Posar a la disposició del treballador la indemnització que s'hagués acordat en el període de consultes o la marcada per la Llei de vint dies per any de servei. Concessió d'un termini de preavís al treballador de quinze dies, computats des de l'entrega de la comunicació escrita fins a l'extinció del contracte de treball. 
              •  Ha de transcórrer un mínim de 30 dies entre la data de la comunicació de l'obertura del període de consultes i la data efectiva de l'acomiadament. 
              •  El SEPE, a través de l'aplicació Certific@2, posa a la disposició dels empresaris la possibilitat de l'enviament telemàtic d'alta de treballadors afectat per l'acomiadament col·lectiu.  

               2.- Despido por causas objetivas (Micro empresas de menos de 6 trabajadores):

              En aquests casos no es produirà un ERE (Expedient de Regulació d'Ocupació), sinó que s'han d'efectuar tants acomiadaments individuals com a treballadors prestin serveis en l'empresa. Procediment: 

              • Comunicació escrita al treballador expressant la causa de l'acomiadament. 
              • Posar a la disposició del treballador la indemnització que s'hagués acordat en el període de consultes o la marcada per la Llei de vint dies per any de servei.
              • Concessió d'un termini de preavís al treballador de quinze dies, computats des de l'entrega de la comunicació escrita fins a l'extinció del contracte de treball. 

              Organisme: 

              Termini: En funció dels convenis col·lectius i la legislació vigent. 

              Procediment electrònic: Seu electrònica del SEPE (Certifiqueu@2) (requereix certificat digital). 

              Tipus: Obligatori.


              Baixa dels treballadors contractats

              Amb el cessament i/o extinció de l'empresa s'extingeixen les relacions laborals. Les empreses hauran de comunicar la baixa del règim de cotització corresponent dels treballadors que tinguessin contractats. 

              Organisme: Administració de la Tresoreria General de la Seguretat Social de la província en la qual es va practicar la inscripció dels treballadors (veure relació d'oficines). 

              Termini: Tres dies naturals següents a aquell en què es produeixi el cessament. 

              Documentació: Model Oficial: TA.2.S

              Procediment electrònic: Sistema XARXA (requereix certificat digital). Accés al sistema XARXA:  És necessari disposar d'un certificat digital. Es pot actuar en nom propi o autoritzar a un tercer (usuari amb autorització per actuar en nom de tercers): Autorització per actuar en nom propi: quan únicament es vagin a gestionar Comptes de cotització (CCC) o Nombres d'afiliació (NAF) el NIF de la qual coincideix amb el NIF de l'autorització, o Assignar a un tercer el Codi de Compte de Cotització quan les operacions a realitzar es refereixin als treballadors contractats, i/o assignar el nombre d'afiliació per a les operacions a realitzar que impliquin al propi empresari. 

              Tipus: Obligatori.

              Baixa del compte de cotització

              Serà considerat en situació de baixa temporal el compte de cotització d'una empresa, quan s'hagués comunicat la baixa de tots els seus treballadors sense haver posat en coneixement de la Tresoreria General de la Seguretat Social o Administració de la mateixa, el cessament en l'activitat.  

              Quan hagin transcorreguts dotze mesos sense que l'empresa demostri la seva continuïtat, la Tresoreria General de la Seguretat Social, iniciarà expedient d'ofici perquè s'adopti la resolució que procedeixi sobre el cessament o sobre la continuïtat de l'empresa. En l'expedient es tindran en compte les al·legacions de l'empresari degudament justificades o dels altres fets acreditats en el mateix. 

              Organisme: Administració de la Tresoreria General de la Seguretat Social de la província en la qual es va practicar la inscripció dels treballadors ( veure relació d'oficines). 

              Termini: 3 dies naturals des del dia en què cessa l'activitat.  

              Documentació:  

              • Model TA.7 "Compte de Cotització"
              • Document identificatiu del titular de l'empresa.
              • Document identificatiu de la persona que formula la sol·licitud, si no coincideix amb l'anterior. Així com document que atorga la representació o autorització a la persona que formula la sol·licitud. 

              Procediment electrònic: Seu electrònica i/o el Sistema XARXA de la Seguretat Social (requereixen certificat digital). Accés al sistema XARXA:  

              • És necessari disposar d'un certificat digital. 
              • Es pot actuar en nom propi o autoritzar a un tercer (usuari amb autorització per actuar en nom de tercers): Autorització per actuar en nom propi: quan únicament es vagin a gestionar Comptes de cotització (CCC) o Nombres d'afiliació (NAF) el NIF de la qual coincideix amb el NIF de l'autorització, o Assignar a un tercer el Codi de Compte de Cotització quan les operacions a realitzar es refereixin als treballadors contractats, i/o assignar el nombre d'afiliació per a les operacions a realitzar que impliquin al propi empresari. 

              Tipus: Obligatori.


              Comunicació del tancament del Centre de treball

              La legislació actual imposa d'igual manera, l'obligació de comunicar el tancament del centre de treball on es produeixi el cessament d'activitat davant l'autoritat laboral competent. 

              Organisme: La comunicació a la Seguretat Social es durà a terme davant l'Adreça Provincial del Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions per a Ceuta i Melilla, o la unitat corresponent de la Comunitat Autònoma ( veure Adreces provincials). 

              D'altra banda, la comunicació del tancament del centre de treball davant l'autoritat laboral competent es practicarà davant la unitat corresponent de la Comunitat Autònoma, excepte a Ceuta i Melilla, on s'efectuarà a l'Àrea de Treball i Immigració. 

              Termini:

              • Els empresaris comunicaran el cessament temporal o definitiu de la seva activitat, en model oficial, dins dels tres dies naturals següents a aquell en què es produeixi.
              • Per la seva banda, es deurà igualment presentar la comunicació pertinent davant l'autoritat laboral (no hi ha legalment cap termini establert). 
              Documentació: La comunicació de tancament de centre de treball davant l'autoritat laboral, es durà a terme mitjançant escrit, no existint cap model oficial. 

              Observacions: L'article 22 del Reial decret Legislatiu 5/2000, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre Infraccions i Sancions en l'Ordre Social.

              Tipus: Obligatori.


              Baixa del Cens d'Empresaris i Professionals

              Sol·licitud a l'Agència Tributària perquè procedeixi a la baixa de l'empresa del Cens d'Empresaris, Professionals i Retenedores. 

              Les persones jurídiques inactives que encara no s'hagin dissolt i liquidat, han de declarar aquest fet (model 036, casella 140), comunicant que han deixat d'exercir totes les activitats empresarials que vinguessin desenvolupant.

              Organisme: Agència Tributària (AEAT). 

              Termini: Amb caràcter general: 1 mes des del dia en què cessa l'activitat. 

              Documentació: 

              Procediment electrònic: Presentació mitjançant certificat digital: Seu electrònica de l'Agència Tributària

              Observacions: Els comptes anuals i l'impost de societats s'hauran de seguir presentant fins que s'extingeixi totalment la societat. En aquest sentit, no és suficient amb la sol·licitud de baixa en l'Agència Tributària per deixar de tenir aquestes obligacions comptables i fiscals. 

              Tipus: Obligatori.



              Baixa en l'Impost d'Activitats Econòmiques

              Tots els contribuents que tinguin obligació de tributar, hauran de sol·licitar la baixa en l'impost. No hauran de sol·licitar la baixa en l'impost en estar exemptes de tributació: 

              • Els subjectes passius de l'Impost de societats, societats civils i entitats sense personalitat jurídica que constitueixin una unitat econòmica o un patrimoni separat susceptible d'imposició, sempre que tinguin un import net de la xifra de negocis inferior a 1.000.000 d'euros. 
              • Els contribuents per l'Impost sobre la Renda de No Residents que operin a Espanya mitjançant establiment permanent, sempre que tinguin un import net de la xifra de negocis inferior a 1.000.000 d'euros. 

              Organisme: Agència Tributària (AEAT) o entitat local en els casos en què estigui delegada la gestió censal.  

              Termini: 1 mes des del dia en què cessa l'activitat. 

              Documentació: Model 840 de declaració de l'Impost sobre Activitats Econòmiques. No obstant això, quan la gestió censal de l'impost estigui delegada en alguna entitat local, les declaracions es presentaran en l'entitat que té delegada aquesta gestió, d'acord al model que la pròpia entitat tingui aprovat. També és possible emplenar online la declaració per a la seva impressió, i posterior presentació i validació en l'administració de l'AEAT corresponent.

              Procediment electrònic: Presentació mitjançant certificat digital: Seu electrònica de l'Agència Tributària. 

              Observacions: Els comptes anuals i l'impost de societats s'hauran de seguir presentant fins que s'extingeixi totalment la societat. En aquest sentit, no és suficient amb la sol·licitud de baixa en l'Agència Tributària per deixar de tenir aquestes obligacions comptables i fiscals. 

              Tipus: Obligatori.


              Baixa socis/administradors/autònom, del Règim Especial d'Autònoms (REPTA)

              La baixa del règim especial d'autònoms és un comunicat obligatori per a tots els socis treballadors i/o administradors de les societats amb l'obligació d'alta en el REPTA per aquest motiu, sempre que no tinguin una altra activitat paral·lela per la qual hagin de cotitzar en aquest règim. 

              Efectes de la baixa:  

              • Es pot sol·licitar, fins a tres vegades en un any natural, que les baixes facin efecte en la mateixa data en què s'hagi cessat l'activitat (data de baixa en el Cens d'empresaris i/o en el IAE), sempre que se sol·liciti dintre del termini i en la forma escaient. La resta assortiran efectes des del dia primer del mes següent a aquell que el treballador hagués cessat en l'activitat. 
              • No obstant això, el treballador haurà de seguir cotitzant i no serà considerat en situació d'alta quant al dret de les prestacions en els següents suposats: Si el treballador no hagués sol·licitat la baixa. Si el treballador hagués sol·licitat la baixa en forma i termini diferents als establerts. 

              Organisme: En l'Adreça Provincial de la TGSS o Administració de la mateixa (veure relació d'oficines). 

              Termini: 3 dies naturals des del dia en què cessa l'activitat. 

              Documentació:  

              • Model TA0521.
              • Document identificatiu del titular de l'empresa. 
              • Document justificatiu del cessament d'activitat (model 036 de l'AEAT).

              Procediment electrònic: Seu electrònica i/o el Sistema XARXA de la Seguretat Social (requereixen certificat digital). Accés al sistema XARXA: 

              • És necessari disposar d'un certificat digital. 
              • Es pot actuar en nom propi o autoritzar a un tercer (usuari amb autorització per actuar en nom de tercers): Autorització per actuar en nom propi: quan únicament es vagin a gestionar Comptes de cotització (CCC) o Nombres d'afiliació (NAF) el NIF de la qual coincideix amb el NIF de l'autorització, o Assignar a un tercer el Codi de Compte de Cotització quan les operacions a realitzar es refereixin als treballadors contractats, i/o assignar el nombre d'afiliació per a les operacions a realitzar que impliquin al propi empresari. 

              Tipus: Condicionat a l'activitat laboral dels socis/administradors.


              Comunicació del cessament en altres organismes oficials i/o registres

              En funció de l'activitat desenvolupada s'haurà de comunicar amb caràcter obligatori el cessament d'activitat en aquelles administracions, autoritats i/o registres (sectorials, estatals, autonòmics i municipals) que corresponguin. Per exemple: comunicació del tancament del centre de treball, llicències municipals, Registre Industrial, Registre d'empreses de seguretat, Registre d'empreses de joc, Autoritzacions de centres sanitaris o de centres educatius. 

              Organisme: Administracions, autoritats i/o registres sectorials estatals, autonòmics i municipals. 

              Tipus: Condicionat a l'activitat desenvolupada.

              Embena la seva empresa

              Pla de Suport a la Transmissió d'empreses

              Informació sobre comprar una empresa

              Vies de reclamació

              A Espanya existeixen diferents vies de reclamació disponibles per als consumidors i usuaris:

              ● Administrativa.
              ● Judicial.
              ● Extra judicial.
              ● Altres vies.

              En l'apartat " Guies" del portal EUgo podrà accedir a la informació a prop de les diferents vies de reclamació en cas de conflicte amb l'Administració Pública, amb proveïdors de productes o serveis i en cas de conflictes laborals.