Informació per a l'establiment permanent a Espanya
La llibertat d'establiment recollida en el Tractat de Funcionament de la Unió Europea avala el dret de qualsevol ciutadà d'un Estat membre de la UE a constituir i establir permanentment la seva empresa a qualsevol país de la UE. L'establiment permanent suposa la constitució d'una empresa que radiqui la seva seu i operi des d'Espanya.
Aquí trobarà informació sobre la constitució d'empreses a Espanya o les possibilitats d'expansió del seu negoci, dades importants sobre els requeriments i obligacions legals que haurà de complir durant el seu funcionament, i els tràmits necessaris per al cessament de l'activitat i el tancament d'una empresa.
Passos per a la constitució d'una empresa a Espanya
Expandir el seu negoci
Expandir un negoci a Espanya, mitjançant la creació d'una sucursal o filial, implica mantenir la seva empresa al país d'origen que manté un vinculo directe amb la nova entitat legal.
Constitució d'una empresa
Constituir una nova empresa a Espanya i radicar aquí el seu negoci consisteix a crear una nova figura legal per exercir la seva activitat, bé com una entitat mercantil, o bé directament com a persona física denominat autònom.
Llista de formes jurídiques
Llista de formes jurídiques
Accedeixi a la llista de formes o tipus jurídics que li guiarà entre les diferents formes societàries que pot adoptar.
Creu la seva empresa
Assistent
El nostre assistent li guiarà, en sol tres passos, en el procediment de constituir i engegar la seva empresa, i a més li facilitarà l'accés als tramitis necessaris per a l'exercici d'una activitat. Aquest assistent es troba integrat en el PAE virtual.
Constitucion d'una empresa
A través del Punt d'Atenció a l'Emprenedoria virtual. pot realitzar de forma telemàtica i en un només punt tots els tràmits de constitució i engegada de determinades societats mercantils. Només haurà d'emplenar el Document Únic Electrònic (DUE).
Compri la seva empresa
- Les Entitats Adherides al Pla formen una xarxa de punts d'atenció repartits pel país, que presten serveis gratuïts.
- D'altra banda, les Entitats Assessores es dediquen professionalment a prestar serveis remunerats d'assessorament a compradors i venedors.
Cicle de vida empresarial
Una vegada l'empresa estigui en funcionament, i durant el cicle de vida de la mateixa, és possible que s'hagin d'adoptar diferents decisions de reestructuració empresarial, trasllat de la seu de l'empresa, internacionalització de l'activitat, i fins i tot modificació de la forma d'exercici. Per abordar aquests canvis sol ser recomanable adequar l'estructura o el tipus societari, actualitzant-ho a la nova situació econòmica o les necessitats financeres de l'organització.
Canvis en l'empresa
Canvi de tipus jurídic
Fusió de societats mercantils
Escissió de societats mercantils
Obligacions legals d'una empresa
Les cotitzacions a la Seguretat Social
Prevenció de Riscos Laborals
Incentius i ajudes
Base de dades d'ajudes i incentius per a la pime
La Base de dades d'Ajudes i Incentius per a empreses és una iniciativa de la Direcció general d'Indústria i de la Pequeño i Mitja Empresa. Recull totes les mesures en forma de subvencions, crèdits, incentius fiscals o avals, entre uns altres, la finalitat dels quals és incentivar, mantenir i desenvolupar l'activitat econòmica i l'emprenedoria.
Cessament d'activitat
Dins del desenvolupament d'activitats econòmiques pròpies del seu tráfico comercial, una empresa pot enfrontar-se a decisions que impliquin el cessament d'aquestes activitats o l'extinció definitiva de les mateixes. El cessament d'activitat és el procés mitjançant el qual l'empresari decideix suspendre l'activitat, temporalment, sense que això signifiqui que la societat deixi d'existir. Podria dir-se, per tant, que l'empresa existeix com a tal, però està inactiva.
Les conseqüències i obligacions derivades del cessament són les següents:
- Cessen temporalment les activitats empresarials o professionals.
- La societat queda inactiva, però manté la personalitat jurídica.
- No es poden emetre factures per l'entrega de béns o prestació de serveis propis de l'activitat empresarial.
- S'ha de seguir elaborant la comptabilitat segons el Codi de Comerç i Pla General Comptable.
- L'empresa ha de seguir legalitzant els llibres i dipositant els comptes anuals en el Registre Mercantil.
- Es manté l'obligació de presentar l'Impost de Societats.
- És obligatori presentar les declaracions periòdiques per les obligacions de retenció que segueixi tenint l'empresa.
- És obligatori presentar la declaració de l'IVA d'aquelles factures que tinguin relació amb el període de l'exercici en el qual l'empresa estava encara activa.
- S'han de presentar les declaracions informatives anuals a les quals estigui obligada l'empresa i seguir accedint a l'Adreça Electrònica Habilitada on rebrà les notificacions pendents.
Cal destacar que, encara que es produeixi el cessament d'activitat de societats mercantils, comunitats de béns i societats civils i la societat quedi inactiva, aquesta manté la personalitat jurídica i haurà de seguir complint amb una sèrie d'obligacions com, per exemple, seguir elaborant la comptabilitat i Pla General Comptable, seguir legalitzant els llibres i dipositant els comptes anuals en el Registre Mercantil, i presentar l'Impost de Societats, entre unes altres.
Tramitació online del cessament d'activitat
Formes jurídiques el cessament de les quals pot tramitar-se online
- Societat de Responsabilitat Limitada.
- Societat Limitada de Formació Successiva.
- Societat Limitada Nova Empresa.
Disponible per tota Espanya, excepte a Canàries, Àlaba, Guipúscoa, Comunitat Foral de Navarra, C.A. de Ceuta i C.A. de Melilla.
- Autònoms
Tràmits per al cessament d'activitat de Societat Mercantil
Extinció dels contractes de treball
Acomiadament col·lectiu (empreses amb 6 treballadors o més).
- Obertura d'un període de consultes mitjançant escrit dirigit als representants legals dels treballadors. En l'escrit es justificarà la causa de l'extinció i s'aportarà una sèrie de documentació que variarà en funció de les causes al·legades.
- Comunicació simultània a l'Autoritat Laboral de l'obertura del període de consultes adjuntant còpia de l'escrit dirigit als treballadors.
- El SEPE, a través de l'aplicació Certific@2, posa a la disposició dels empresaris la possibilitat de l'enviament telemàtic d'alta de treballadors afectat per l'acomiadament col·lectiu.
- Ha de transcórrer un mínim de 30 dies entre la data de la comunicació de l'obertura del període de consultes i la data efectiva de l'acomiadament.
- Forma de realitzar l'extinció dels contractes: Comunicació escrita al treballador expressant la causa de l'acomiadament. Posar a la disposició del treballador la indemnització que s'hagués acordat en el període de consultes o la marcada per la Llei de vint dies per any de servei. Concessió d'un termini de preavís al treballador de quinze dies, computats des de l'entrega de la comunicació escrita fins a l'extinció del contracte de treball.
- Finalitzat aquest període, i abans de l'extinció efectiva dels contractes, les empreses han d'efectuar una comunicació als representants i a l'Entitat Gestora de les prestacions per desocupació contenint les mesures de l'acomiadament col·lectiu.
- El període de consultes no tindrà una durada superior a 30 dies naturals o de 15 en cas d'empreses de menys de 50 treballadors. L'objecte del període de consulta és atenuar les conseqüències dels acomiadaments.
Acomiadament per causes objectives (Micro empreses de menys de 6 treballadors).
En aquests casos s'han d'efectuar tants acomiadaments individuals com a treballadors prestin serveis en l'empresa.
- Comunicació escrita al treballador expressant la causa de l'acomiadament.
- Posar a la disposició del treballador la indemnització que s'hagués acordat en el període de consultes o la marcada per la Llei de vint dies per any de servei.
- Concessió d'un termini de preavís al treballador de quinze dies, computats des de l'entrega de la comunicació escrita fins a l'extinció del contracte de treball.
- Organisme:
- Termini: En funció dels convenis col·lectius i la legislació vigent.
- Procediment electrònic: Seu electrònica del SEPE (Certifiqueu@2) (requereix certificat digital).
- Tipus: Obligatori.
Baixa dels treballadors contractats
- És necessari disposar d'un certificat digital.
- Es pot actuar en nom propi o autoritzar a un tercer: Autorització per actuar en nom propi: quan únicament es vagin a gestionar Comptes de cotització o Nombres d'afiliació el NIF de la qual coincideix amb el NIF de l'autorització, o Assignar a un tercer el Codi de Compte de Cotització quan les operacions a realitzar es refereixin als treballadors contractats, i/o assignar el nombre d'afiliació per a les operacions a realitzar que impliquin al propi empresari.
- Tipus: Obligatori.
Baixa del compte de cotització
- Model TA.7 "Compte de Cotització".
- Document identificatiu del titular de l'empresa.
- Document identificatiu de la persona que formula la sol·licitud, si no coincideix amb l'anterior. Així com document que atorga la representació o autorització a la persona que formula la sol·licitud.
- És necessari disposar d'un certificat digital.
- Es pot actuar en nom propi o autoritzar a un tercer (usuari amb autorització per actuar en nom de tercers): Autorització per actuar en nom propi: quan únicament es vagin a gestionar Comptes de cotització (CCC) o Nombres d'afiliació (NAF) el NIF de la qual coincideix amb el NIF de l'autorització, o Assignar a un tercer el Codi de Compte de Cotització quan les operacions a realitzar es refereixin als treballadors contractats, i/o assignar el nombre d'afiliació per a les operacions a realitzar que impliquin al propi empresari.
Comunicació del tancament del Centre de treball
- Tipus: Obligatori.
Baixa socis/administradors/autònom, del Règim Especial d'Autònoms (REPTA)
- Es pot sol·licitar, fins a tres vegades en un any natural, que les baixes facin efecte en la mateixa data en què s'hagi cessat l'activitat (data de baixa en el Cens d'empresaris i/o en el IAE), sempre que se sol·liciti dintre del termini i en la forma escaient. La resta assortiran efectes des del dia primer del mes següent a aquell que el treballador hagués cessat en l'activitat.
- No obstant això, el treballador haurà de seguir cotitzant i no serà considerat en situació d'alta quant al dret de les prestacions en els següents suposats: Si el treballador no hagués sol·licitat la baixa. Si el treballador hagués sol·licitat la baixa en forma i termini diferents als establerts.
- Organisme: En l'Adreça Provincial de la TGSS o Administració de la mateixa (veure relació d'oficines).
- Termini: 3 dies naturals des del dia en què cessa l'activitat.
- Documentació:
- Model TA0521
- Document identificatiu del titular de l'empresa.
- Document justificatiu del cessament d'activitat (model 036 de l'AEAT .
- Procediment electrònic: Seu electrònica i/o el Sistema XARXA de la Seguretat Social (requereixen certificat digital). Accés al sistema XARXA:
- És necessari disposar d'un certificat digital.
- Es pot actuar en nom propi o autoritzar a un tercer (usuari amb autorització per actuar en nom de tercers): Autorització per actuar en nom propi: quan únicament es vagin a gestionar Comptes de cotització (CCC) o Nombres d'afiliació (NAF) el NIF de la qual coincideix amb el NIF de l'autorització, o Assignar a un tercer el Codi de Compte de Cotització quan les operacions a realitzar es refereixin als treballadors contractats, i/o assignar el nombre d'afiliació per a les operacions a realitzar que impliquin al propi empresari.
- Tipus: Condicionat a l'activitat laboral dels socis/administradors.
Baixa del Cens d'Empresaris i Professionals
Baixa en l'Impost d'Activitats Econòmiques
- Els subjectes passius de l'Impost de societats, societats civils i entitats sense personalitat jurídica que constitueixin una unitat econòmica o un patrimoni separat susceptible d'imposició, sempre que tinguin un import net de la xifra de negocis inferior a 1.000.000 d'euros.
- Els contribuents per l'Impost sobre la Renda de No Residents que operin a Espanya mitjançant establiment permanent, sempre que tinguin un import net de la xifra de negocis inferior a 1.000.000 d'euros.
- Organisme: Agència Tributària (AEAT) o entitat local en els casos en què estigui delegada la gestió censal.
- Termini: 1 mes des del dia en què cessa l'activitat.
- Documentació: Model 840 de declaració de l'Impost sobre Activitats Econòmiques. No obstant això, quan la gestió censal de l'impost estigui delegada en alguna entitat local, les declaracions es presentaran en l'entitat que té delegada aquesta gestió, d'acord al model que la pròpia entitat tingui aprovat. També és possible emplenar online la declaració per a la seva impressió, i posterior presentació i validació en l'administració de l'AEAT corresponent.
- Procediment electrònic: Presentació mitjançant certificat digital: Seu electrònica de l'Agència Tributària.
- Observacions: Els comptes anuals i l'impost de societats s'hauran de seguir presentant fins que s'extingeixi totalment la societat. En aquest sentit, no és suficient amb la sol·licitud de baixa en l'Agència Tributària per deixar de tenir aquestes obligacions comptables i fiscals.
- Tipus: Obligatori.
Comunicació del cessament en altres organismes oficials i/o registres
Tràmits per al cessament d'activitat d'Autònom
Extinció dels contractes de treball
- Si la causa és la jubilació de l'empresari, aquesta haurà de ser reconeguda per la Seguretat Social. Mentre que, si la causa és la incapacitat permanent, no cal que hagi estat declarada per la Seguretat Social, ni en un procés civil, és suficient que existeixi una incapacitat de fet.
- Ha d'haver-hi un cessament efectiu de l'activitat. No podran extingir-se els contractes si l'empresari manté la mera titularitat del negoci compatible amb la jubilació o incapacitat, o si existeix una successió empresarial.
- No fa falta que coincideixi la data de l'extinció dels contractes i la liquidació de l'empresa o cessament de l'activitat, però sí que entre ambdues situacions concorri un termini raonable. La normativa no ho fixa, així que caldrà estar al que sigui estrictament necessari segons cada cas concret.
1- Acomiadament col·lectiu (empreses amb 6 treballadors o més).
- Obertura d'un període de consultes mitjançant escrit dirigit als representants legals dels treballadors. En l'escrit es justificarà la causa de l'extinció i s'aportarà una sèrie de documentació que variarà en funció de les causes al·legades.
- Comunicació simultània a l'Autoritat Laboral de l'obertura del període de consultes adjuntant còpia de l'escrit dirigit als treballadors.
- El període de consultes no tindrà una durada superior a 30 dies naturals o de 15 en cas d'empreses de menys de 50 treballadors. L'objecte del període de consulta és atenuar les conseqüències dels acomiadaments.
- Finalitzat aquest període, i abans de l'extinció efectiva dels contractes, les empreses han d'efectuar una comunicació als representants i a l'Entitat Gestora de les prestacions per desocupació contenint les mesures de l'acomiadament col·lectiu.
- Forma de realitzar l'extinció dels contractes: Comunicació escrita al treballador expressant la causa de l'acomiadament. Posar a la disposició del treballador la indemnització que s'hagués acordat en el període de consultes o la marcada per la Llei de vint dies per any de servei. Concessió d'un termini de preavís al treballador de quinze dies, computats des de l'entrega de la comunicació escrita fins a l'extinció del contracte de treball.
- Ha de transcórrer un mínim de 30 dies entre la data de la comunicació de l'obertura del període de consultes i la data efectiva de l'acomiadament.
- El SEPE, a través de l'aplicació Certific@2, posa a la disposició dels empresaris la possibilitat de l'enviament telemàtic d'alta de treballadors afectat per l'acomiadament col·lectiu.
2- Despido por causas objetivas (Micro empresas de menos de 6 trabajadores):
En aquests casos no es produirà un ERE (Expedient de Regulació d'Ocupació), sinó que s'han d'efectuar tants acomiadaments individuals com a treballadors prestin serveis en l'empresa. Procediment:
- Comunicació escrita al treballador expressant la causa de l'acomiadament.
- Posar a la disposició del treballador la indemnització que s'hagués acordat en el període de consultes o la marcada per la Llei de vint dies per any de servei.
- Concessió d'un termini de preavís al treballador de quinze dies, computats des de l'entrega de la comunicació escrita fins a l'extinció del contracte de treball.
- Organisme:
- Termini: En funció dels convenis col·lectius i la legislació vigent.
- Procediment electrònic: Seu electrònica del SEPE (Certifiqueu@2) (requereix certificat digital).
- Tipus: Obligatori.
Baixa dels treballadors contractats
- És necessari disposar d'un certificat digital.
- Es pot actuar en nom propi o autoritzar a un tercer (usuari amb autorització per actuar en nom de tercers): Autorització per actuar en nom propi: quan únicament es vagin a gestionar Comptes de cotització (CCC) o Nombres d'afiliació (NAF) el NIF de la qual coincideix amb el NIF de l'autorització, o Assignar a un tercer el Codi de Compte de Cotització quan les operacions a realitzar es refereixin als treballadors contractats, i/o assignar el nombre d'afiliació per a les operacions a realitzar que impliquin al propi empresari.
Baixa del compte de cotització
- Model TA.7 "Compte de Cotització".
- Document identificatiu del titular de l'empresa.
- Document identificatiu de la persona que formula la sol·licitud, si no coincideix amb l'anterior. Així com document que atorga la representació o autorització a la persona que formula la sol·licitud.
- És necessari disposar d'un certificat digital.
- Es pot actuar en nom propi o autoritzar a un tercer (usuari amb autorització per actuar en nom de tercers): Autorització per actuar en nom propi: quan únicament es vagin a gestionar Comptes de cotització (CCC) o Nombres d'afiliació (NAF) el NIF de la qual coincideix amb el NIF de l'autorització, o Assignar a un tercer el Codi de Compte de Cotització quan les operacions a realitzar es refereixin als treballadors contractats, i/o assignar el nombre d'afiliació per a les operacions a realitzar que impliquin al propi empresari.
Comunicació del tancament del Centre de treball
- Els empresaris comunicaran el cessament temporal o definitiu de la seva activitat, en model oficial, dins dels tres dies naturals següents a aquell en què es produeixi.
- Per la seva banda, es deurà igualment presentar la comunicació pertinent davant l'autoritat laboral (no hi ha legalment cap termini establert).
- Tipus: Obligatori.
Baixa socis/administradors/autònom, del Règim Especial d'Autònoms (REPTA)
- Es pot sol·licitar, fins a tres vegades en un any natural, que les baixes facin efecte en la mateixa data en què s'hagi cessat l'activitat (data de baixa en el Cens d'empresaris i/o en el IAE), sempre que se sol·liciti dintre del termini i en la forma escaient. La resta assortiran efectes des del dia primer del mes següent a aquell que el treballador hagués cessat en l'activitat.
- No obstant això, el treballador haurà de seguir cotitzant i no serà considerat en situació d'alta quant al dret de les prestacions en els següents suposats: Si el treballador no hagués sol·licitat la baixa. Si el treballador hagués sol·licitat la baixa en forma i termini diferents als establerts.
- Organisme: En l'Adreça Provincial de la TGSS o Administració de la mateixa (veure relació d'oficines).
- Termini: 3 dies naturals des del dia en què cessa l'activitat.
- Documentació:
- Model TA0521.
- Document identificatiu del titular de l'empresa.
- Document justificatiu del cessament d'activitat (model 036 de l'AEAT).
- Procediment electrònic: Seu electrònica i/o el Sistema XARXA de la Seguretat Social (requereixen certificat digital). Accés al sistema XARXA:
- És necessari disposar d'un certificat digital.
- Es pot actuar en nom propi o autoritzar a un tercer (usuari amb autorització per actuar en nom de tercers): Autorització per actuar en nom propi: quan únicament es vagin a gestionar Comptes de cotització (CCC) o Nombres d'afiliació (NAF) el NIF de la qual coincideix amb el NIF de l'autorització, o Assignar a un tercer el Codi de Compte de Cotització quan les operacions a realitzar es refereixin als treballadors contractats, i/o assignar el nombre d'afiliació per a les operacions a realitzar que impliquin al propi empresari.
- Tipus: Condicionat a l'activitat laboral dels socis/administradors.
Baixa del Cens d'Empresaris i Professionals
- Modelooficial:036.
- També és possible emplenar online la declaració per a la seva impressió, i posterior presentació i validació en l'administració de l'AEAT corresponent.
- Procediment electrònic: Presentació mitjançant certificat digital: Seu electrònica de l'Agència Tributària.
- Observacions: Els comptes anuals i l'impost de societats s'hauran de seguir presentant fins que s'extingeixi totalment la societat. En aquest sentit, no és suficient amb la sol·licitud de baixa en l'Agència Tributària per deixar de tenir aquestes obligacions comptables i fiscals.
- Tipus: Obligatori.
Comunicació del cessament en altres organismes oficials i/o registres:
Acta notarial de cessament d'activitat
Liquidació de l'Impost de Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats (ITP I AJD)
- Organisme: Conselleries d'Hisenda de les Comunitats Autònomes on es trobi domiciliada l'empresa.
- Termini: El termini per a la liquidació és de 30 dies hàbils a partir de l'atorgament de l'acta notarial.
- Documentació:
- Com a norma general s'utilitzarà el model 600. No obstant això, les CCAA podran exigir l'ús dels seus propis models.
- Primera còpia i còpia de l'acta de cessament d'activitat.
- DNI o NIE de l'empresari o del seu representant legal.
Sol·licitud d'inscripció del cessament de l'activitat i cancel·lació de seients registrals
- Empresari navilier industrial: dins del mes següent a l'atorgament de l'acta notarial de cessament.
- Emprenedor de Responsabilitat Limitada: mateix dia o següent hàbil a través del Notario.
- Documentació:
- Acta notarial o escriptura de cessament en cas d'empresari navilier individual.
- Resguard de la provisió de fons per despeses de publicació en el Butlletí Oficial del Registre Mercantil (BORME).
- Procediment electrònic: En el cas de l'Emprenedor de Responsabilitat Limitada, el notari envia de forma telemàtica l'acta notarial al Registre Mercantil i aquest al seu torn al Registre de la propietat.
Reactivació de societats mercantils
Extinció d'una societat
L'extinció d'una societat consisteix en el tancament de una empresa. El procés d'extinció comporta una sèrie de tràmits de compliment obligat que s'agrupen en els següents passos:
1. Dissolució de la societat
La dissolució, generalment per acord de la Junta General, resulta necessària per poder iniciar el procés de liquidació de la societat. No suposa la desaparició jurídica de la societat, però paralitza l'activitat ordinària de l'empresa i dona pas al període de liquidació. Les causes per les quals es produeix la dissolució són aquelles que es troben establertes en els estatuts socials i en la legislació vigent.
Els efectes de la dissolució són els següents:
- La societat entra immediatament en període de liquidació.
- Queda obligada a afegir a la seva denominació la frase “en liquidació”.
- Suspèn tota la seva activitat lucrativa.
- Desapareix l'òrgan administratiu que es constitueix pels liquidadors.
- Quan el procés de liquidació s'estengui per un període superior a un any, el balanç anual és substituït per un estat de comptes.
Cas especial:
Concurs de creditors. L'inici de la fase de liquidació per concurs de creditors produeix la dissolució de ple dret de la societat. La societat no precedeix al nomenament de liquidadors. La legislació a aplicar és l'establerta en el capítol II del Títol V de la Llei Concursal.
3. Extinció
Conclòs el procés de liquidació (o realitzada la liquidació), és obligació dels liquidadors inscriure l'extinció de la societat en el Registre Mercantil, mitjançant atorgament d'escriptura pública amb el següent contingut:
Resum
- El balanç final de liquidació.
- Acord d'aprovació d'aquest balanç final.
- Declaració d'haver procedit al pagament dels creditors o a la consignació dels seus crèdits en cas de no haver pagat aquests deutes.
- La divisió de l'haver-hi social i com s'ha distribuït aquest patrimoni restant entre els socis.
Resum
- Comunitat de Béns,
- Societat Civil
- Societat Col·lectiva.
- Societat Comanditària Simple.
- Societat de Responsabilitat Limitada.
- Societat Limitada de Formació Successiva.
- Societat Limitada Nova Empresa.
- Societat Anònima Societat Comanditària per accions.
- Societat Laboral (Limitades i Anònimes).
- Societats Professionals.
- Societat Agrària de Transformació.
- Societat Cooperativa.
- Societat de Garantia Recíproca.
- Societat de Cabdal-Risc.
- Agrupació d'interès econòmic.
Tràmits per a l'extinció d'una societat
Igual que per al cessament de l'activitat, l'extinció de l'empresa suposa la realització d'una sèrie de tràmits administratius, a més de la inscripció en el Registre de l'extinció, els quals pot consultar a través del següent enllaç:
Tràmits per a l'extinció d'una societat
Acord de dissolució de la societat
- Societat de Responsabilitat Limitada: art. 198 et seq. de la Llei de Societats de Capital.
- Societats Anònimes: article 193 sobre la constitució de la Junta i article 201 sobre majories de la Llei de Societats de Capital.
- Societats de Garantia Recíproca: vots a favor d'un nombre de socis que ostenti les dues terceres parts del total de vots atribuïts en la societat (article 36.3 de la Llei de Garantia Recíproca).
- Comunitat de Béns: article 398 del Codi Civil sobre la majoria.
- Societat Civil: arts. 1700 i ss del Codi Civil.
Qualsevol soci pot sol·licitar als administradors la convocatòria de la Junta General, si al seu judici, existís alguna causa de dissolució o la societat fos insolvent.
Si la Junta no fos convocada o quan l'acord social fos contrari a la dissolució, es pot sol·licitar la dissolució de la societat davant el jutge del mercantil del domicili social de l'empresa.
Causes de dissolució de les societats:
- Acord de la Junta General de socis.
- Les societats hauran de dissoldre's per les següents raons (causes legals o estatutàries):
- Pel cessament en l'exercici de l'activitat o activitats que constitueixin l'objecte social. En particular, s'entendrà que s'ha produït el cessament després d'un període d'inactivitat superior a un any.
- La conclusió de la comesa que constitueixi el seu objecte.
- La impossibilitat manifesta d'aconseguir la fi social.
- La paralització dels òrgans socials de manera que resulti impossible el seu funcionament.
- Les pèrdues que deixin reduït el patrimoni net a una quantitat inferior a la meitat del capital social, tret que aquest s'augmenti o es redueixi en la mesura suficient, i sempre que no sigui procedent sol·licitar la declaració de concurs de creditors.
- La reducció del capital social per sota del mínim legal, sempre que no sigui conseqüència del compliment d'una llei.
- Quan el valor nominal de les participacions socials sense vot o de les accions sense vot excedís de la meitat del capital social desemborsat i no es restablís la proporció en el termini de dos anys.
- Per qualsevol altra causa establerta en els estatuts.
- Sentència judicial que declari la nul·litat de la societat.
Casos especials:
- Societats Cooperatives: es dissoldran, també, per la reducció del nombre de socis per sota dels mínims establerts en la Llei.
- Societat Comanditària per accions: es dissoldrà també per defunció, cessament, incapacitat o obertura de la fase de liquidació en el concurs de creditors de tots els socis col·lectius, tret que en el termini de sis mesos i mitjançant modificació dels estatuts s'incorpori algun soci col·lectiu o s'acordi la transformació de la societat en un altre tipus social.
- Societats col·lectives i Societats Comanditàries simples: la mort d'un els socis col·lectius (excepte continuïtat per herència), i la demència o inhabilitació d'un soci gestor.
- Entitats de Capital de risc: els fons quedaran dissolts pel compliment del termini, per cessament de la seva gestora o per les causes establertes en el reglament de gestió del fons. L'acord de dissolució haurà de ser comunicat immediatament a la Comissió Nacional del Mercat de Valors.
- Comunitat de Béns: Cap copropietari estarà obligat a romandre en la comunitat. Cadascun d'ells podrà demanar en qualsevol temps que es divideixi la cosa comuna. Serà vàlid el pacte de conservar la cosa indivisa per temps determinat, que no excedeixi de deu anys. Aquest termini podrà prorrogar-se per nova convenció. No obstant això, els copropietaris no podran exigir la divisió de la cosa comuna quan de fer-la resulti inservible per a l'ús al fet que es destina.
Les societats de capital es dissoldran de ple dret en els següents casos:
- Pel transcurs del terme de durada fixat en els estatuts, tret que amb anterioritat hagués estat expressament prorrogada i inscrita la pròrroga en el Registre Mercantil.
- Pel transcurs d'un any des de l'adopció de l'acord de reducció del capital social per sota del mínim legal com a conseqüència del compliment d'una llei. Sempre que no s'hagués inscrit en el Registre Mercantil la transformació o la dissolució de la societat, o l'augment del capital social fins a una quantitat igual o superior al mínim legal.
Casos especials:
En una societat en concurs de creditors, si no estigués ja acordada la seva dissolució en els termes generals establerts en aquest apartat, la resolució judicial que obri la fase de liquidació en aquest procés concursal contindrà la declaració de dissolució de la societat.
Organisme:
- Junta General de socis,
- Notario.
Termini:
Quan concorri alguna de les causes legals o estatutàries, els administradors hauran de convocar la Junta General en el termini de dos mesos per adoptar l'acord de dissolució o si fos insolvent, insti el concurs de creditors. Qualsevol soci pot sol·licitar als administradors aquesta convocatòria.
Documentació:
Escriptura pública que reculli l'acord de dissolució.
Observacions:
En les Societats Civils i en les Comunitats de Béns, s'haurà de recollir en escriptura pública l'acord de dissolució quan afecti a aportacions de béns immobles o drets reals.
En les Entitats de Cabdal-Risc, l'acord de dissolució haurà de ser comunicat a la Comissió Nacional del Mercat de Valors.
Liquidació de l'Impost de Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats (ITP i AJD)
- Com a norma general s'utilitzarà el model 600. No obstant això les CCAA podran exigir l'ús dels seus propis models.
- Primera còpia i còpia de l'escriptura de dissolució.
- DNI o NIE de l'empresari o del seu representant legal. Tipus Obligatori.
Inscripció de l'acord de dissolució
- Escriptura pública de dissolució o títol inscribible que documenti aquest acord.
- Resguard de la provisió de fons per despeses de publicació en el Butlletí Oficial del Registre Mercantil (BORME).
Tipus:
Obligatori.
Nomenament dels Liquidadors
- Societats de Responsabilitat Limitada: els administradors es converteixen en liquidadors, tret que s'haguessin designat en els estatuts o en la Junta General.
- Societats Cooperatives: segons les normes dels estatuts, si no hi hagués cap disposició sobre este tema, els liquidadors són designats per l'Assemblea General entre els socis i en votació secreta per majoria. El seu nomenament no farà efecte fins al moment de la seva acceptació i haurà d'inscriure's en el Registre de Societats Cooperatives.
- Societats de Garantia Recíproca: cal constituir una Comissió liquidadora, presidida per un representant del Banc d'Espanya. Aquesta comissió estarà integrada per quatre membres designats, respectivament, pels socis partícips, pels socis protectors, per les entitats de crèdit que tinguessin operacions garantides per la societat en aquest moment i per la Comunitat Autònoma on la societat tingui el seu domicili social.
- Societats Col·lectives i Comanditàries: els administradors són els encarregats de la liquidació de la societat. Si no hi hagués conformitat de tots els socis es convocarà la Junta General perquè nom liquidadors de dins de la societat o bé de fora.
- Societats Anònimes: els administradors es converteixen en liquidadors, tret que es designessin en els estatuts o en la Junta General. També es podran nomenar interventors quan ho sol·licitin ben els accionistes que representin la vintena part del capital social, bé el sindicat d'obligacionistes o bé el Govern. Comunitat de Béns: La divisió de la cosa comuna podrà fer-se pels interessats, o per àrbitres o amigables componedors, nomenats a voluntat dels partícips.
Obligacions dels liquidadors:
- Inicialment hauran de concloure les operacions pendents i realitzar les que siguin necessàries per a la liquidació de la societat.
- En el termini de tres mesos, a explicar des de l'obertura de la liquidació, formularan un inventari i un balanç de la societat amb referència al dia en què s'hagués dissolt. En els casos de les Societats col·lectives i comanditàries simples el termini fixat és de vint dies.
- Percebre els crèdits socials i pagar els deutes socials.
- Portar la comptabilitat de la societat, portar i custodiar els llibres, la documentació i la correspondència.
- Fer arribar periòdicament als socis i creditors l'estat de la liquidació.
- Com tenen el poder de representació de la societat, realitzaran totes aquelles operacions que siguin necessàries per a la liquidació de la societat. A més, poden comparèixer en judici representant a la societat.
- Concloses les operacions de liquidació, els liquidadors sotmetran a l'aprovació de la Junta General els següents documents: un balanç final, un informe complet sobre les operacions i un projecte de divisió entre els socis de l'actiu resultant.
- Conservar els llibres, correspondència, documentació i justificants concernents a l'activitat de la societat, degudament ordenats, i durant sis anys, a partir de l'últim seient realitzat en els llibres.
Casos especials:
Concurs de creditors: en els casos en els quals la dissolució hagués estat conseqüència de l'obertura de la fase de liquidació de la societat en concurs de creditors, no procedirà el nomenament dels liquidadors| la resolució judicial que obri la fase de liquidació en un procés de concurs de creditors contindrà, en tot cas, el cessament dels administradors o liquidadors, que seran substituïts per l'administració concursal.
Organisme:
Junta General de socis.
Termini:
El nomenament dels liquidadors es pot fer quan s'acordi la dissolució de la societat, o durant el període de liquidació quan la Junta General ho determini.
Tipus:
Obligatori.
Inscripció del nomenament dels liquidadors
- Acord de nomenament dels liquidadors o títol inscribible que documenti aquest nomenament.
- Resguard de la provisió de fons per despeses de publicació en el Butlletí Oficial del Registre Mercantil (BORME).
Tipus:
Obligatori.
Procés de liquidació, repartiment de l'haver-hi social i escriptura pública d'extinció
- En el termini de tres mesos, els liquidadors han de formular un inventari i un balanç de la situació de la societat al moment de la dissolució.
2.- Operacions de liquidació:
- Percebre els crèdits socials i pagar els deutes.
- Vendre els béns socials.
- Informar periòdicament als socis i creditors de l'estat de la liquidació.
- Tancar l'exercici comptable, formular els comptes anuals i realitzar un informe detallat que permeti apreciar amb exactitud l'estat de la liquidació per a la seva aprovació en Junta General, si aquesta liquidació es perllongués per un termini superior al previst per a l'aprovació.
3.- Divisió del patrimoni:
- Cap soci podrà exigir l'entrega de la seva part en l'haver-hi social mentre no es trobin extingides tots els deutes de la societat o sense consignar els deutes en una entitat de crèdit del terme municipal que radiqui el domicili social.
- La divisió del patrimoni resultant de la liquidació es practicarà segons les normes establertes en els estatuts o fixades per la Junta General de socis.
- La quota de liquidació de cada soci serà proporcional a la seva participació al capital social.
- Els socis tenen dret a percebre en diners la quota resultant de la liquidació. Els estatuts podran regular que la quota pugui ser rebuda mitjançant l'entrega d'altres béns socials o la restitució de les aportacions no dineràries realitzades en la constitució de la societat.
4.-Concloses les operacions de liquidació, els liquidadors sotmetran a l'aprovació de la Junta General un balanç final, un informe complet sobre aquestes operacions i un projecte de divisió entre els socis de l'actiu resultant. L'acord aprovatori podrà ser impugnat pels socis que no haguessin votat a favor del mateix, en el termini de dos mesos a explicar des de la data de la seva adopció.
5.- Pagament de la quota: Transcorregut el termini per impugnar el balanç final de liquidació sense que es troben formulat reclamacions, es procedeix al pagament de la quota de liquidació als socis.
6.- Els liquidadors atorgaran escriptura pública d'extinció de la societat. En l'escriptura es farà constar:
- Que ha transcorregut el termini per a la impugnació de l'acord d'aprovació del balanç final sense que s'hagin formulat impugnacions o que la sentència de resolució és ferma.
- Que s'ha procedit al pagament dels creditors o que els deutes s'han consignat en una entitat de crèdit.
- Que s'ha satisfet als socis la quota de liquidació o consignat el seu import.
A l'escriptura pública s'incorporaran:
- El balanç final de liquidació.
- La relació dels socis amb la seva identitat i el valor de la quota de liquidació que li correspon a cadascun.
Organisme:
- Liquidadors de la societat.
- Notario públic.
Termini:
- A priori, no s'estableix termini per a les operacions de liquidació i repartiment del patrimoni social, però per a les societats de capital si existeix un màxim tres anys des de l'obertura de la liquidació per a l'aprovació per la junta general del balanç final de liquidació. Passats els 3 anys, qualsevol soci o persona amb interès legítim podrà sol·licitar del jutge del mercantil del domicili social la substitució dels liquidadors.
- La Llei marca el termini de dos mesos per poder impugnar l'acord i balanç final de liquidació pels socis que no haguessin votat a favor del mateix.
Tipus: Obligatori.
Sol·licitud d'inscripció de l'extinció de la societat i cancel·lació de seients registrals
- El balanç final de liquidació.
- Es farà constar la identitat dels socis i el valor de la quota de liquidació que correspongui a cadascun.
És obligatori publicar aquesta inscripció el Butlletí Oficial del Registre Mercantil (BORME), aquest tràmit comporta una despesa associada.
Cas especial: Les Societats Agràries de Transformació sol·licitaran la cancel·lació en el Registre de SAT (de la Comunitat Autònoma on estigui el domicili social de la Societat o el Registre del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació en les societats que operin en més d'una Comunitat), la qual cosa es publicarà en el "Butlletí Oficial de l'Estat" i en el de la província on radiqui el seu domicili social.
Organisme:
Registre Mercantil Provincial (adreça de Registres Mercantils).
Termini:
Dins del mes següent a l'atorgament de l'escriptura d'extinció.
Documentació:
- Escriptura pública d'extinció de la societat.
- Balanç final de liquidació.
- Relació dels socis.
- Resguard de la provisió de fons per despeses de publicació en el Butlletí Oficial del Registre Mercantil (BORME).
Procediment electrònic:
El notari remetrà de forma telemàtica directament al Registre Mercantil Provincial l'escriptura d'extinció.
Tipus:
Obligatori.
Extinció dels contractes de treball
- Obertura d'un període de consultes mitjançant escrit dirigit als representants legals dels treballadors. En l'escrit es justificarà la causa de l'extinció i s'aportarà una sèrie de documentació que variarà en funció de les causes al·legades.
- Comunicació simultània a l'Autoritat Laboral de l'obertura del període de consultes adjuntant còpia de l'escrit dirigit als treballadors.
- El període de consultes no tindrà una durada superior a 30 dies naturals o de 15 en cas d'empreses de menys de 50 treballadors. L'objecte del període de consulta és atenuar les conseqüències dels acomiadaments.
- Finalitzat aquest període, i abans de l'extinció efectiva dels contractes, les empreses han d'efectuar una comunicació als representants i a l'Entitat Gestora de les prestacions per desocupació contenint les mesures de l'acomiadament col·lectiu.
- Forma de realitzar l'extinció dels contractes: Comunicació escrita al treballador expressant la causa de l'acomiadament. Posar a la disposició del treballador la indemnització que s'hagués acordat en el període de consultes o la marcada per la Llei de vint dies per any de servei. Concessió d'un termini de preavís al treballador de quinze dies, computats des de l'entrega de la comunicació escrita fins a l'extinció del contracte de treball.
- Ha de transcórrer un mínim de 30 dies entre la data de la comunicació de l'obertura del període de consultes i la data efectiva de l'acomiadament.
- El SEPE, a través de l'aplicació Certific@2, posa a la disposició dels empresaris la possibilitat de l'enviament telemàtic d'alta de treballadors afectat per l'acomiadament col·lectiu.
2.- Despido por causas objetivas (Micro empresas de menos de 6 trabajadores):
En aquests casos no es produirà un ERE (Expedient de Regulació d'Ocupació), sinó que s'han d'efectuar tants acomiadaments individuals com a treballadors prestin serveis en l'empresa. Procediment:
- Comunicació escrita al treballador expressant la causa de l'acomiadament.
- Posar a la disposició del treballador la indemnització que s'hagués acordat en el període de consultes o la marcada per la Llei de vint dies per any de servei.
- Concessió d'un termini de preavís al treballador de quinze dies, computats des de l'entrega de la comunicació escrita fins a l'extinció del contracte de treball.
Organisme:
Termini: En funció dels convenis col·lectius i la legislació vigent.
Procediment electrònic: Seu electrònica del SEPE (Certifiqueu@2) (requereix certificat digital).
Tipus: Obligatori.
Baixa dels treballadors contractats
Baixa del compte de cotització
- Model TA.7 "Compte de Cotització".
- Document identificatiu del titular de l'empresa.
- Document identificatiu de la persona que formula la sol·licitud, si no coincideix amb l'anterior. Així com document que atorga la representació o autorització a la persona que formula la sol·licitud.
Procediment electrònic: Seu electrònica i/o el Sistema XARXA de la Seguretat Social (requereixen certificat digital). Accés al sistema XARXA:
- És necessari disposar d'un certificat digital.
- Es pot actuar en nom propi o autoritzar a un tercer (usuari amb autorització per actuar en nom de tercers): Autorització per actuar en nom propi: quan únicament es vagin a gestionar Comptes de cotització (CCC) o Nombres d'afiliació (NAF) el NIF de la qual coincideix amb el NIF de l'autorització, o Assignar a un tercer el Codi de Compte de Cotització quan les operacions a realitzar es refereixin als treballadors contractats, i/o assignar el nombre d'afiliació per a les operacions a realitzar que impliquin al propi empresari.
Tipus: Obligatori.
Comunicació del tancament del Centre de treball
- Els empresaris comunicaran el cessament temporal o definitiu de la seva activitat, en model oficial, dins dels tres dies naturals següents a aquell en què es produeixi.
- Per la seva banda, es deurà igualment presentar la comunicació pertinent davant l'autoritat laboral (no hi ha legalment cap termini establert).
Baixa del Cens d'Empresaris i Professionals
- Model oficial:036.
- També és possible emplenar online la declaració per a la seva impressió, i posterior presentació i validació en l'administració de l'AEAT corresponent.
Procediment electrònic: Presentació mitjançant certificat digital: Seu electrònica de l'Agència Tributària.
Observacions: Els comptes anuals i l'impost de societats s'hauran de seguir presentant fins que s'extingeixi totalment la societat. En aquest sentit, no és suficient amb la sol·licitud de baixa en l'Agència Tributària per deixar de tenir aquestes obligacions comptables i fiscals.
Tipus: Obligatori.
Baixa en l'Impost d'Activitats Econòmiques
- Els subjectes passius de l'Impost de societats, societats civils i entitats sense personalitat jurídica que constitueixin una unitat econòmica o un patrimoni separat susceptible d'imposició, sempre que tinguin un import net de la xifra de negocis inferior a 1.000.000 d'euros.
- Els contribuents per l'Impost sobre la Renda de No Residents que operin a Espanya mitjançant establiment permanent, sempre que tinguin un import net de la xifra de negocis inferior a 1.000.000 d'euros.
Organisme: Agència Tributària (AEAT) o entitat local en els casos en què estigui delegada la gestió censal.
Termini: 1 mes des del dia en què cessa l'activitat.
Documentació: Model 840 de declaració de l'Impost sobre Activitats Econòmiques. No obstant això, quan la gestió censal de l'impost estigui delegada en alguna entitat local, les declaracions es presentaran en l'entitat que té delegada aquesta gestió, d'acord al model que la pròpia entitat tingui aprovat. També és possible emplenar online la declaració per a la seva impressió, i posterior presentació i validació en l'administració de l'AEAT corresponent.
Procediment electrònic: Presentació mitjançant certificat digital: Seu electrònica de l'Agència Tributària.
Observacions: Els comptes anuals i l'impost de societats s'hauran de seguir presentant fins que s'extingeixi totalment la societat. En aquest sentit, no és suficient amb la sol·licitud de baixa en l'Agència Tributària per deixar de tenir aquestes obligacions comptables i fiscals.
Tipus: Obligatori.
Baixa socis/administradors/autònom, del Règim Especial d'Autònoms (REPTA)
- Es pot sol·licitar, fins a tres vegades en un any natural, que les baixes facin efecte en la mateixa data en què s'hagi cessat l'activitat (data de baixa en el Cens d'empresaris i/o en el IAE), sempre que se sol·liciti dintre del termini i en la forma escaient. La resta assortiran efectes des del dia primer del mes següent a aquell que el treballador hagués cessat en l'activitat.
- No obstant això, el treballador haurà de seguir cotitzant i no serà considerat en situació d'alta quant al dret de les prestacions en els següents suposats: Si el treballador no hagués sol·licitat la baixa. Si el treballador hagués sol·licitat la baixa en forma i termini diferents als establerts.
Organisme: En l'Adreça Provincial de la TGSS o Administració de la mateixa (veure relació d'oficines).
Termini: 3 dies naturals des del dia en què cessa l'activitat.
Documentació:
- Model TA0521.
- Document identificatiu del titular de l'empresa.
- Document justificatiu del cessament d'activitat (model 036 de l'AEAT).
Procediment electrònic: Seu electrònica i/o el Sistema XARXA de la Seguretat Social (requereixen certificat digital). Accés al sistema XARXA:
- És necessari disposar d'un certificat digital.
- Es pot actuar en nom propi o autoritzar a un tercer (usuari amb autorització per actuar en nom de tercers): Autorització per actuar en nom propi: quan únicament es vagin a gestionar Comptes de cotització (CCC) o Nombres d'afiliació (NAF) el NIF de la qual coincideix amb el NIF de l'autorització, o Assignar a un tercer el Codi de Compte de Cotització quan les operacions a realitzar es refereixin als treballadors contractats, i/o assignar el nombre d'afiliació per a les operacions a realitzar que impliquin al propi empresari.
Tipus: Condicionat a l'activitat laboral dels socis/administradors.


